Is een distrubutieriem een tandriem?

Hallo

Ik rijd met een opel Meriva A diesel, nu hij 90 000 km heeft begon ik te denken aan het vervangen van de distrubutieriem. Ik heb hem 2dehands gekocht bij 86 000 km.

Als ik in zijn boekje kijk, dan staat er dat hij bij een oude van 11 jaar en een kilometerstand van 68 169 :

Vervanging van poly-V-riem, tandriem en spanrol.

Maar is een tandriem hetzelfde als een distubutieriem?

Bedankt.

6 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vraagt de vraag verkeerd om. Als iemand nu bevestigt dat een distibutieriem een tandriem is, betekent dat nog niet per se dat een tandriem een distributieriem is. De vraag waar je het antwoord op willen weten is volgens mij:
"Als er tandriem in het onderhoudsboekje staat, kan ik er dan van uitgaan dat daarmee de distributieriem bedoeld wordt?" Maar is een tandriem hetzelfde als een distubutieriem? Nee. soms is een tandriem een aandrijfriem.
(Maar dat maakt nog weer niet dat het antwoord op jouw echte vraag nee is.)

Antwoorden (1)

Ja, de distributieriem is uitgevoerd als tandriem. Deze riem wordt zo uitgevoerd, om te voorkomen dat er slip optreedt. Slip zou betekenen dat de kleppen niet op het juiste tijdstip openen en sluiten.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar houdt dat dan ook direct in dat als er "tandriem vervangen" staat in een onderhoudsboekje dat daarmee de distributieriem bedoeld wordt?