Kan ik mijn auto opnieuw laten keuren bij een andere garage, wanneer deze is afgekeurd?

Mijn auto is afgekeurd maar ik ben het vertouwen in deze garage kwijt.
Kan ik de auto ergens anders opnieuw laten keuren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
16.2K
paulus811
6 jaar geleden
Je kunt bezwaar maken als je denkt dat APK afkeur onterecht is. Kost je 46 euro, maar een nieuwe APK kost ook geld. Je krijgt je auto dan niet mee en je moet melden dat je bezwaar maakt. Iemand van RDW komt dan kijken of het bezwaar terecht is.
walter
6 jaar geleden
Onthou dat als je auto is afgekeurd, je er dus niet mee op de openbare weg mag rijden, dus je mag er officiëel gezien ook niet mee naar een andere garage rijden.
walter
6 jaar geleden
Je moet je ook afvragen of het niet gewoon wél terecht is dat je auto is afgekeurd. Dat kan natuurlijk ook. En dan wil je niet met een toch goedgekeurde onveilige auto rondrijden. Niet voor jezelf, en niet voor je medeweggebruikers.

Antwoorden (2)

Ja, je kunt de auto (al dan niet na reparatie) overal opnieuw laten keuren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het kan soms zo simpel zijn :-)
(+)
jc54
6 jaar geleden
Ja, dat kan. Als je het dezelfde dag doet hen je wel een grotere kans op een steekproef.
Inekez1
6 jaar geleden
@jc54. Waarom is er een grotere kans op een steekproef als je 2 keer op 1 dag je auto laat keuren? Die kans is natuurlijk groter als je 2 keer laat keuren in plaats van 1 keer. Maar ik zie niet in waarom de kans groter zou zijn bij 2 keer op 1 dag in plaats van 2 keer op 2 dagen.
jc54
6 jaar geleden
@Inekez1; Als auto is afgekeurd,dan staat is gemeld in de computer van de RDW. Als de auto dezelfde dag elders goedgekeurd wordt, dan gaat de RDW er vanuit dat er mogelijk sprake is van onterechte goedkeur, en indien mogelijk wordt er dan alsnog een steekproefcontroleur op af gestuurd.
Inekez1
6 jaar geleden
Als de RDW dat inderdaad op die manier bekijkt, dan wordt er dus mogelijk een controleur langs gestuurd. Echter is het dan geen steekproef maar een gerichte controle. Het kenmerk van een steekproef is dat er willekeurig bepaald wordt wanneer er waar wordt gecontroleerd. Dat is waarschijnlijk ook wel wat je bedoelt en het mannetje dat de controle uitvoert is waarschijnlijk ook gewoon dezelfde die de steekproefcontroles doet. Maar 'grotere kans op steekproef' is het dus niet. Maar stel nou dat de auto bij garage 1 ten onrechte was afgekeurd. Wordt bij garage 2 zonder reparaties goedgekeurd. Wordt gecontroleerd en dan blijkt dat de auto terecht is goedgekeurd. Heeft garage 1 dan alsnog een probleem of is dat alleen als de controle bij garage 1 had plaatsgevonden? Ik vraag me trouwens af wat de verhouding zal zijn tussen auto's die onterecht worden goedgekeurd en auto's die onterecht worden afgekeurd. Bij dat laatste zie ik nog wel een voordeel voor de garagehouder, namelijk extra verdienen aan een reparatie die niet perse nodig was geweest.
Let op!
Je mag officieel nu niet meer in deze auto naar een andere garage gaan rijden.
Ook een qua periode nog “geldig” goedkeuringsrapport (doorgaans op basis van de keuring van het vorige jaar) komt _onmiddellijk_ te vervallen zodra een auto bij een nieuwe keuring afgekeurd is voor de APK.

Dit is wat de RDW erover zegt:
“Is uw voertuig afgekeurd, dan mag u door een technisch gebrek aan het voertuig _niet meer met het voertuig rijden. Ook niet als het oude APK-rapport nog geldig is_. Het voertuig voldoet namelijk niet meer aan de APK-eisen.”
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Goed--of-afgekeurd.aspx

Je mag dus _niet_ in de nu afgekeurde auto van de afkeurende garage naar huis, of naar een andere garage rijden.
Je mag er helemaal niet meer mee rijden: het oude papier zegt iets over de bevindingen van een jaar geleden, maar de auto is _nú_ afgekeurd. En hij mag vanwege die constatering alleen op een aanhangwagentje of “auto-ambulance” getransporteerd worden totdat hij weer goedgekeurd is.

Wegenverkeerswet 1994, Artikel 82:

Onverminderd de artikelen 81, 86, vierde lid, en 91, vierde lid, verliest een keuringsbewijs zijn geldigheid:
a. door afgifte van een vervangend keuringsbewijs; [...]
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2017-07-12#HoofdstukV_Paragraaf4

Er is in de praktijk wel een onofficiële! werkwijze die de auto-eigenaar niet meteen voor het blok zet. Veel garages kijken met een keurmeestersoog goed naar de auto (ze doen dus de handelingen behorend bij een keuring), maar ze _noemen_ het (bij het onverhoopt tegenkomen van kostbare zgn. afkeurpunten) op dat moment nog geen ‘keuring’.
De garage gaat dus niet een formulier invullen en een auto als ‘afgekeurd’ officieel “afmelden” , maar ze bespreken de bevindingen éérst met de klant, die hierdoor in de (wijdverbreide) waan is dat hij tot de laatste dag van geldigheid op basis van het vorige keuringspapier nog mag blijven rijden.

Deze praktijk is niet wat de wetgever destijds voor ogen had, maar dit is ontstaan vanuit de onverbiddellijke zwart/wit letters in de wetstekst. (Bij een meteen al levensgevaarlijke tekortkoming zal een garage uiteraard de auto niet meer willen meegeven.)

“Als jij een echt afkeurrapport eist [...] dan wordt de auto afgemeld bij de RDW als zijnde afgekeurd en is je APK vanaf dat moment niet meer geldig. Vandaar dat je vaak geen officieel afkeurrapport meekrijgt.”
http://forum.fok.nl/topic/1374342/1/25#p75224495 .
Bordensteker