Wat is er mis met mijn skoda fabia combi 1.2 tdi uit 2014 ?

Hallo,

Sinds kort de trotse eigenaar van mijn Skoda Fabia combi 1.2 tdi uit 2014.
Nu rijd de auto als een zonnetje ,enkel maakt hij zo af en toe een vreemd geluid.
Met name wanneer ik van mijn "ligt hellende " parkeerplek weg rijd en de weg op stuur.
En wanneer ik de auto vanaf de weg achteruit "insturend" in parkeer .
Het geluid valt het best te omschrijven als ronkend/schrapend en/of mechanisch.
Verder is mij het geluid i.i.g niet opgevallen.

Wat zal het kunnen zijn?

Graag zie ik jullie reactie(s) te gemoed.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (2)

Misschien raakt iets onder de auto het oppervlak van de straat of van de parkeerplaats, mogelijk de uitlaat of iets anders dat onder de auto uitsteekt.

Je kan dat controleren door na te gaan of er krassen op de uitlaat zitten of door na te gaan of er iets onder de auto los zit. Voor een uitgebreide controle kan je het beste naar een garage gaan waar men de auto voor een controle op de brug kan zetten.
6 jaar geleden
Ofwel is er iets aan de onderkant van de auto dat het wegdek raakt, of de voorbanden draaien tegen de wielkast aan. Dat laatste kan gebeuren als je een te grote bandenmaat hebt en/of de vering niet goed meer is. Met name als je met de neus naar beneden een scherpe bocht maakt kunnen de banden dan aanlopen.

Te grote bandenmaat zou je ook zonder helling bij een zeer scherpe bocht moeten merken / horen. Als ze ook dan tegen de wielkast schuren, is het een afkeurpunt voor je eerstvolgende APK. Als de vering niet goed meer is, is dat trouwens ook een APK-dingetje.
Inekez1