Wanneer moet je schakelen en gebruik je welke versnelling?

Ik ben bijna 16,5 en mag dus bijna aan rijlessen beginnen, ik wil me dan toch een beetje voorbereiden dus ik vroeg me af wanneer je moet schakelen en wanneer ne welke versnelling gebruikt.

Aangezien ik op interneg geen duidelijke uitleg kan vinden vraag ik het hiet maar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
137.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je je goed wil voorbereiden kan je vast beginnen met leren voor je theorie.
Wel pas theorie examen gaan toen als je rij-instructeur aangeeft dat je er klaar voor bent.

Het beste antwoord

Het hangt o.a. af van de auto die je hebt; bij moderne auto'skun je sneller schakelen dan wanneer je een oudje hebt. Ook hangt het veel van je rijstijl af (rustig of juist sportief). Over het algemeen kun je aanhouden voor een moderne auto:
bij wegrijden: 1
bij 15-20 kmh: 2
bij 30-40 kmh: 3
bij 50-60 kmh: 4
bij 70-80 kmh: 5
Soms heb je een zesde versnelling, die gebruik je boven de 100.
Zodraje eenmaal rijles hebt leer je wat bij de auto past en leer je op het geluid af te gaan, dat is nl. een goede indicatie wanneer je moet schakelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
55km/u is tussen de 50-60 km/u dus gebruik je de 4e versnelling.
Ik snap de verwarring niet hierin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk schema en uitleg. +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@wimkees, met mijn schema geef ik aan rond welke snelheid je schakelt. Dus rond de 15-20 kmh schakel je naar 2, rond de 30/40 kmh per uur naar 3 etc. Dit komt zich natuurlijk nooit op een kilometer precies (als je dat al kunt zien op je snelheidsmeter).Bovendien is het zo persoonlijk dat er geen sluitend antwoord te geven is. Vraag 10 mensen en je krijgt waarschijnlijk 10 verschillende antwoorden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij bedoelde eigenlijk 25 & 45 & 65 denk ik... want die vallen er precies tussen... Het is bij benadering wim&kees
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de auto 5 versnellingen heeft en je moet optrekken omdat je de snelweg opgaat moet je eerst toeren maken voordat je door gaat schakelen naar elke versnelling. Dus bijvoorbeeld ipv schakelen van 3 naar 4 wachten tot 65/70km/uur en naar versnelling 5 wachten tot +-100km/uur. Probeer je gevoel te volgen, dit bouw je op tijdens de rijlessen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze snelheden houd ik ook ongeveer aan, dat is modern rijden. De ouderwetse stijl die ik tig jaren geleden aanleerde, was bij 50 km ook nog in de 3e schakelstand blijven rijden (bebouwde kom). Pas buiten de bebouwde kom werd er geschakeld naar de 4e stand (80 km per uur) en op de snelweg naar de 5e stand (100-120 km per uur). Dus als je jong gaat lessen, kan het zijn dat ouders het anders hebben geleerd.

Andere antwoorden (2)

Tijdens de rijles zul je leren dat je vanaf 2000/2500 toeren moet opschakelen en rond de 1000/1500 moet terugschakelen. De motor heeft meer kracht als je gasgeeft bij hoge toerentallen, maar remt ook meer af als je bij hoge toerentallen gas loslaat. Daardoor gebruik je meer brandstof als je gas geeft bij hoge toerentallen. Bij lage toerentallen heb je minder kracht en weerstand maar bij te lage toerentallen slaat de motor af.

Je moet meer toeren maken (dan 2500) als je:
- snel optrekt om bijvoorbeeld in te voegen op de snelweg
- een helling oprijdt, bijvoorbeeld bij een grote drempel bij een kruising, of in een parkeergarage
- een steile en/of lange helling afrijdt, bijvoorbeeld een berg, zodat je meer afremt zonder de remmen te gebruiken en ze te oveverhitten

Toch verschilt het exacte toerental per motor; sommige auto's kunnen bij 70 km/h al in de zesde versnelling terwijl andere auto's nog in de vierde versnelling moeten rijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet (als grondregel) zó schakelen dat de motor in een voor het werk van dát moment geschikt toerental kan draaien.

Om rustig op een lage snelheid door een buitenwijk of over een buitenweg te rijden is 1500 toeren al voldoende.
Als je echter aan het optrekken bent, dan trek je bijvoorbeeld door tot 2000 of 2500 toeren, en dan schakel je over.
En als de motor wat kracht moet leveren omdat de weg een beetje omhoog gaat, of omdat je de snelheid geleidelijk wil laten oplopen, dan is wat meer toeren beter.

Hoe vlotter je wilt rijden, des te verder trek je door in de versnellingen.
En als je rustig aan het rijden bent, maar ineens ergens veel sneller wilt gaan, dan schakel je terug zodat de motor volop de toeren maakt waarbij hij echt kracht kan leveren. Invoegen op de snelweg bijvoorbeeld.
Als je _zo vlug mogelijk_ een voorligger wilt inhalen, dan moet je het toerental al bij het begin van die handeling niet onder de 3000 laten komen, en dan kun je het best flink naar hoge toerentallen doortrekken en pas schakelen als de motor dicht bij zijn hoogste toerental is. De motor mag gerust even goed hard te horen zijn als je veel van hem gedaan wilt krijgen!

Andersom moet je het terugschakelen ook doen met in het achterhoofd dat de motor in een geschikt toerengebied moet blijven. Dus terugschakelen wanneer de motor in de huidige versnelling te langzaam zou komen te draaien omdat je de snelheid ergens moet laten zakken door voorliggers waar je niet meteen voorbij kunt, of een bocht of een andere beperking.

Het is moeilijk om het allemaal te leren door snelheden en bijbehorende toerentallen (en dus versnellingen) te onthouden. Wat technische feeling hebben helpt, en voorafgaande rijervaring op een schakelbrommer is ideaal, zeker omdat je dan het motortoerental erg goed hoort en voelt (vandaar dat je een toerenteller daar niet eens nodig hebt), en ondertussen merkt dat de brommer weinig kracht heeft bij rustige toerentallen en veel kracht bij lawaaiige toerentallen. Wat je niet jezelf hebt kunnen leren op een schakelbrommer, zul je je eigen moeten maken tijdens praktijklessen in de lesauto.
Helaas hoor je bij een moderne auto de toerentallen niet zo goed. En van trillen van de motor merk je als het goed is ook heel weinig! Misschien helpt het om wat vaker met het raampje open te rijden.

Allemaal niet écht van papier te leren. Of van dit beeldscherm, en helaas ook niet van race games, lijkt mij.
Bordensteker