Hoe weet ik welk hellingspercentage mijn auto aankan?

Ik ben erg benieuwd welk hellingspercentage mijn auto aankan. Ik kan die informatie echter nergens vinden over mijn Hyundai i20 1.2 (benzine) van bouwjaar 2011. Wel merk ik in Nederland op vlakke wegen) dat ik meestal niet als eerste weg ben bij een verkeerslicht. Ik weet ook niet of dat iets zegt over de kracht die de auto heeft in de bergen? Ik ga binnenkort naar Engeland, Lake District, en daar zou ik dolgraag een keer de befaamde Hardknott Pass willen rijden, echter deze heeft enkele stukjes van 33% stijgingspercentage. Ik zie op YouTube genoeg filmpjes van mensen die daar vrij makkelijk naar boven rijden, maar hoe weet ik van tevoren zeker of mijn auto dat trekt? En wat vanuit stilstand (tegenliggers)? Zijn er überhaupt auto's (van mijn klasse) die zoiets niet aankunnen? Ik hoop dat iemand meer weet. Aan mijn rij-ervaring zal het overigens zeker niet liggen, die is ruim (alleen niet met deze wagen).

6 jaar geleden
in: Auto's
6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MET caravan: 17% (vanuit stilstand) https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/64c359ba-e547-4883-8c0f-057338c135c0/trekkracht-hyundai-i20 ZONDER caravan, lijkt me dat de 33% wel gehaald moet worden.
Inekez1
6 jaar geleden
Bij twijfel: niet gaan stilstaan op of onder een helling. De regel bij bergachtig of heuvelig terrein waar 2 auto's elkaar moeilijk kunnen passeren, is dat de auto die naar beneden rijdt moet wachten / stilstaan en ruimte moet maken voor de auto die naar boven gaat. Niet in een te hoge versnelling omhoog willen rijden. Beter terugschakelen en met meer toeren omhoog klimmen. Controleer van te voren olie en koelvloeistof en reken op een hoger brandstofverbruik dan je gewend bent.

Antwoorden (1)

Voorbeeld:

Je hebt een auto van 500kg
Je rijdt omhoog met 20 km/u
De helling is 33%

Minimaal motorvermogen 78kW
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leg dit rekenvoorbeeld eens even uit! Overigens bestaan er geen personenauto's van 500 kg. De lichtste is een Smart Cabrio met een gewicht van 825 kg.