Moet je de snelheid dat bij wegverkeer is aangegeven altijd volgen?

Zo'n snelheidsbord met een werkman erboven of eronder, maar wanneer er niet wordt gewerkt daar is het nog steeds verplicht om die snelheid te volgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
Ritsuka
6 jaar geleden
Zolang het bord er staat, en niet afgeplakt is met een zwart kruis, is het een geldende verkeersregel. Dit geld dus altijd.
Je gaat een normaal verkeersbord dat er standaard staat toch ook niet zomaar negeren?
dudemeister
6 jaar geleden
borden met rode rand zijn gebodsborden die dien je te volgen
Bordensteker
6 jaar geleden
In lijn met wat Ritsuka al aangeeft: op de autosnelweg moet je ook de boven rijstroken in lichtbakken aangegeven tijdelijk en plaatselijk verlaagde snelheidslimiet respecteren, en dat geldt ook wanneer je op die plek zelf nog geen file kunt zien. (De bedoeling van die lichtbakken is mede om het groter worden van een file iets verderop te voorkomen.) En op een rustige zondagochtend moet je óók de verkeerslichten respecteren, ondanks dat je kunt zien dat er nergens iemand aan komt rijden. Anderzijds is het gevaar overdag in Amsterdam niet denkbeeldig dat je voor rood gestopt op een fietspad omver gereden wordt door andere ‘locals’ die niet zo gehoorzaam zijn. @dudemeister: overigens heten ronde witte borden met rode rand juist verbodsborden (maar je snapt de bedoeling ervan uiteraard). Ze geven in principe aan dat iets niet mag. Maar de internationaal aanvaarde uitleg van de 50 is dat je niet harder dan 50 mag.
Met een (rond blauw) gebodsbord kun je een snelheidsbeperking niet goed aanduiden, want je mag ook langzamer dan de aangeduide limiet.

Antwoorden (2)

Ja zolang deze borden er staan moet je deze snelheid aanhouden
ook al word er niet gewerkt op dat moment
het negeren van dit bord bij wegwerkzaamheden kost je veel geld
de bekeuring is hoger als bij een normale snelheidsovertreding
i.v.m het gevaar wat de wegwerkers lopen als er te hard word gereden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja want als je dat niet doet kin je een ongeluk krijgen of een hele grote boete als er vlakbij een flitspaal staat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Waarom de min;
@lisanneregtop heeft namelijk gelijk. Soms zijn er ook onverwachts gevaarlijke situaties bij werkzaamheden. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat er een slechte overgang zat tussen wel/niet weggefreesd wegdek. Het leek alsof je gewoon kon doorscheuren; maar die overgang was een paar cm hoog en 50 km was echt de max. Ook zitten er bij wegwerkzaamheden soms rare slingers/omleidingen. Je weet het pas, als je er langs bent.