Hoe kan een motorblokje met 3 cilinders en 1000 cc een vermogen van 120 PK leveren?

Ik zag een beschrijving van een Hyundai in de krant. Deze auto heeft een 3-cilinder blokje van 1000 cc, en levert toch 120 PK. Mijn eigen Citroën C5 heeft een 2-litermotor, die "slechts" 136 pk levert. Ik rij meestal op de snelweg zo'n 100-110 km/u, en dan draait de motor nog geen 3000 tpm, en dat doet-ie al bijna 200.000 km lang.
Moet zo'n klein blokje als in de Hyundai zit niet ontzettend veel toeren draaien om zo'n hoog vermogen te halen, en is het niet met 100.000 km rijp voor de sloop?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
5.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Mijn vrouw rijdt een kia 3 cilinders 100 km per uur 3000 toeren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn vrouw heeft ook zo'n autootje met een soort koffiemolen in het vooronder, een Seat Mii. Een enkele keer rij ik wel eens in dat ding, en ik heb altijd het gevoel dat het motortje al knap hard moet werken als je net 100 rijdt.

Antwoorden (1)

Het verschil tussen de motor in de C5 en de motor in de Hyundai is dat de (waarschijnlijk) nieuwere Hyundai gebruik maakt van een turbo. De C5 heeft deze niet of gebruikt een kleinere turbo. het toerental heeft hier geen aanwezige invloed op.

Wanneer een motor geen turbo heeft zuigt de motor zelf lucht en brandstof aan waardoor er een inhoud van, in jouw geval, 2 liter in de motor kan.
Een turbo drukt meer lucht en brandstof in de motor waardoor je technisch gezien de inhoud van een veel grotere motor kwijt kan in een kleine motor. Hoe meer lucht en brandstof in de motor, hoe meer vermogen deze kan leveren.

Het voordeel van een turbo is dus meer vermogen, tevens is een turbomotor ook zuiniger dan een grotere motor zonder turbo. het nadeel van turbomotoren is dat er vaak een vertraging is tussen het intrappen van het gaspedaal en het voelen van de versnelling van de auto. in een auto zonder turbo gebeurd dit zonder vertraging.

Turbomotoren kunnen over het algemeen net zo veel kilometers verdragen als andere motoren met netjes onderhoud. maar het klopt dat een turbomotor meer kans op falen heeft omdat er meer bewegende delen bij zo'n systeem komen kijken.