Waarom hoef je niet (meer) opnieuw af te rijden bij een verlopen rijbewijs?

Sinds ik lang geleden mijn rijbewijs heb gehaald, leef ik in de veronderstelling dat een verlopen rijbewijs betekent dat je opnieuw rij-examen moet doen. Blijkt niet waar te zijn. Wat is de achterliggende gedachte, op grond waarvan is dit destijds ingesteld per 1 juli 1985.

"De geldigheidsduur staat op het rijbewijs. Een rijbewijs dat is verlopen vóór 1 juli 1985 is niet meer te vernieuwen. Je moet dan opnieuw examen doen. Bij nieuwere rijbewijzen is dat niet het geval."
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/rijbewijs/verlengen-rijbewijs

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (1)

In 1985 is dat inderdaad verandert, en om heel summier te zeggen waarom dat is verandert: omdat het een onnodige kwelling is om opnieuw examen af te leggen aldus dhr. Tommel tijdens de algemene beraadslaging.

De exacte reden zal wel duidelijker staan in het staatsblad (476) betreffende het koninklijk besluit van 23 september 1986. Maar staatsbladen van voor 1995 staan niet online.

Wel staan online de kamerstukken betreffende 'de wetswijziging van de wegenverkeerswet (verlenging geldigheidsduur rijbewijzen).

In die stukken kun je goed lezen hoe de sfeer was betreffende verlopen rijbewijzen en ook hoe om te gaan met oudere mensen en rijbewijzen....kan leuk zijn.

Uit die stukken blijkt tevens dat al in 1981 een voorstel is gedaan om het rijbewijs tot je 60 jaar geldig te laten zijn. De sfeer was dus al erg ruim.....

http://www.statengeneraaldigitaal.nl/document?id=sgd%3A19851986%3A0000811&zoekopdracht%5Bvergaderjaar%5D%5Bvan%5D=1814+-+1815&zoekopdracht%5Bvergaderjaar%5D%5Btot%5D=1994+-+1995&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B0%5D=Eerste+Kamer&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B1%5D=Tweede+Kamer&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B2%5D=Verenigde+Vergadering&zoekopdracht%5Bkamer%5D%5B3%5D=UCV%2FOCV&zoekopdracht%5BdocumentType%5D=Alle+document+types&zoekopdracht%5Bpagina%5D=1&zoekopdracht%5Bsortering%5D=relevantie&zoekopdracht%5Bzoekwoorden%5D=examen&zoom=0.5&highlights=aan&pagina=59