vanwaar komt de wit blauwe rook uit mijn wagen ?

Mijn wagen , een lexus 220 d produceert te pas en te onpas een serieuze hoeveelheid wit blauwe rook . Koude motor, warme moter, lange of korte afstand , is niet te definiëren .
Meermaals in de garage gevraagd . Maar die kunnen er geen antwoord op geven , omdat ze blijkbaar nooit iets dergelijks ondervinden bij nazicht .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (3)

Bij wit/blauwe rook kan de oorzaak gezocht worden bij bijvoorbeeld een versleten motor. De olieschraap veren laten daarbij te veel olie door naar de verbrandingsruimte van de motor en is er meer olieverbruik door de motor. In dit geval zullen bij een benzine motor de bougies vaak vettig uitslaan. Door met de hand door de blauw/witte rook te gaan zal deze wellicht vettig aanvoelen.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij praten we over een dieselmotor (220 d) Dan lijkt mij jouw antwoord niet relevant
Schroef de dop van de radiator er eens af of daar niet allemaal smurrie zit. Kan duiden op een lekke koppakking. Maar ja, dat zullen ze bij de garage toch ook wel gedaan hebben...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zou ook de roetfilterregeneratie kunnen zijn. Ik heb dat zelf gehad bij mijn Seat Leon TDI, die om de zoveel tijd zijn roetfilter schoonmaakt door een soort naverbranding te starten. Dat leverde een soort grijze rook op uit de uitlaat. Extreem geval (verstopt roetfilter) zie video.