Wat is precies onverhaalbare schade?

In dit geval heb ik het over onverhaalbare schade, bij schade aan een auto. Mijn auto is verzekerd, het is een private lease, maar in het geval van onverhaalbare schade, betaal ik zelf mee met mijn eigen risico.

Alleen er staat niet bij wat precies onverhaalbare schade is? Wie kan me verlichten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als iemand zonder vaste woon of verblijfplaats die onverzekerd tegen jouw auto aanrijdt kun je de schade niet claimen. Geldt ook voor een rol- container die de weg op waait en tegen jouw auto botst... In beide gevallen is er dan sprake van onverhaalbare schade... In het eerste geval heeft de persoon vaak geen geld om de schade te betalen, en de container + wind is overmacht, want hoe stel je de wind aansprakelijk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
I see. In het 2e geval, kan je de eigenaar van die container niet aansprakelijk stellen voor het niet vastzetten of veilig zetten van de container?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien, maar dan is de container geleegd en niet op dezelfde plek teruggezet, en wie is er dan aansprakelijk, en hoe vind je die persoon? Het zijn maar voorbeeldjes.. Overstekende kat/hond waardoor jij moet uitwijken en een boom raakt... Hoe verhaal je dat? Op de eigenaar van de kat? of hond? En zo zijn er meer van die situaties te bedenken.

Antwoorden (1)

Schade is onverhaalbaar als de tegenpartij niet wil of niet kan betalen of als er niet precies duidelijk is wie er verantwoordelijk is voor de schade.