Blijft het altijd een risico als je een goedkoop autootje koopt?

bij bv.een auto van 500 euro kan je flink de mist in gaan
moet je het risico maar nemen?

13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je beter een goede fiets kunt kopen dan een autotje van 500 euro.

Het beste antwoord

Dat valt wel mee, al moet je inderdaad heel goed opletten. Als de deal je te mooi lijkt om waar te zijn, zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Altijd goed inspecteren en een proefrit maken dus.

Ik heb zelf een tijd rondgescheurd in een Marbella uit 1991. (En ja, dat rondscheuren was in déze eeuw.) Kostte nog geen 800 euro. Waar je rekening mee moet houden met zo'n auto, is dat je hem supergoed moet onderhouden. En ja, dat kost wat meer geld dan bij een nieuwe, in aanschaf duurdere auto. Hij kreeg bijvoorbeeld ieder jaar een grote beurt, iets dat bij een nieuwere auto schromelijk overdreven zou zijn.

Maar ik heb er dan ook wel nog een jaar of vijf plezier van gehad. Wegenbelasting en verzekering waren spotgoedkoop. Het woog niets, dus kon de kar met weinig vermogen worden getrokken, waardoor het benzineverbruik veel lager was dan je zou verwachten. Alles mechanisch, wat betekent dat je er zelf nog iets aan kunt doen als er toch iets is.

We zijn er zelfs een paar keer mee naar Zuid-Frankrijk gereden, nooit een probleem gehad. Wel een paar keer anderen met een lege accu op weg geholpen door de onze eraan te koppelen met startkabels. Dan kijken mensen je best raar aan, als je met je koekblik aanbiedt om te helpen, maar een goede accu is een goede accu, of hij nou in een Marbella of in een Benz staat.

Uiteindelijk niet eens weg gedaan omdat hij het minder goed ging doen, maar omdat we niet meer twee auto's nodig hadden. En eerlijk gezegd heb ik er best wel eens spijt van gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan meer nieuwe auto,s stil langs de weg dan oude.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en het is niet eens zo raar. Hoe nieuwer de auto, hoe meer snufjes. En hoe meer snufjes, hoe meer er stuk kan. En áls hij dan stuk gaat, kun je niet eens zelf onder de motorkap kijken of er iets los zit, maar heb je een monteur nodig die zijn laptop in het dashbord prikt.

Andere antwoorden (9)

Ja,behalve als het van iemand is,die je kent en waarvan je weet dat het karretje nog in redelijke staat is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus geen Fiat Punto zonder instructieboekje kopen waarvan je de dop van de benzinetank niet open kunt krijgen,omdat er misschien helemaal geen tank onder zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 :)))))
stiena58
13 jaar geleden
nee is niet pas gekocht heb hem al bijna 4 jaar,en er waren toen al geen boekjes erbij
maar heeft altijd goed gelopen voor zo,n ouwetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je hebt dus in die 4 jaar nog nooit hoeven tanken?
Dan moet je hem beslist niet weg doen! Of heb je er nog nooit mee gereden?
stiena58
13 jaar geleden
en het was niet de benzinedop maar de dop om de olie te vullen
dat is altijd voor mij gedaan ,maar nu even niet en mij lukt het niet
naar een bovag dealer met 3mnd gerantie op je occasion. vermindert het risico (wat er altijd is) een hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat blijft altijd een risico. De auto is of oud of heeft veel kilometers of allebei. En daarmee is het risico op uitgaven toegenomen die de waarde van de auto al snel zullen overstijgen. Je kunt er een keer geluk mee hebben, maar een betrouwbare goede auto voor 500 is vrijwel onmogelijk.
paulus811
13 jaar geleden
Een risico is het altijd, maar je kunt er ook geluk mee hebben. En met een auto van 5000 euro met Bovag garantie, kan ook van alles mis zijn.

Ik heb wel eens 8 maanden rondgereden in een auto van 350 euro. Geen onkosten of reparaties aan gehad in die tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt mee , zal wel altijd een gok blijven je hebt altijd punten waaraan je het kan oordelen zo heeft een maatje van me in een karretje van 500 euro 2 jaar probleem loos gereden zonder enig onderhoud terwijl ze auto daarvoor van 1000 euro na 2 maanden al opgaf , zowiezo zegt merk vaak genoeg. sommige karretjes zijn goedkoop en niet kapot te krijgen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Stiena,

Ja het blijft altijd een risico, maar dat heb je met een auto van 5000 euro ook.

Mijn advies is : vraag naar het APK formulier, daar staan vaak adviespunten op vermeld ( wat er dus met APK nog net goed was)

Als de APK recent is, en geen adviespunten op het APK formulier... dan zou ik het doen
Heeft hij nou nog 2 maandjes APK ... dan lekker vanafblijven

Succes,
Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een risico want hij is niet voor niks zo goedkoop. Mijn eerste auto kostte ook 500 euro, heb er toch een tijdje goed ik kunnen rijden, maar toen ging de motor kapot en de reparatie was ongeveer net zo duur als de auto kostte.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je met een duurdere (dure) auto ook geen pech kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een autotje gaat kopen van 500 euro en je weet niet veel van auto`s, neem dan iemand mee of laat hem nakijken door een kenner.
Je kunt maar 500 verliezen maar er kunnen ook gebreken aanzitten die levensgevaarlijk zijn.
Daarnaast kun je nog allerlei boetes krijgen voor zaken die niet iin orde zijn.Geef iets meer uit voor een keuring, je bent wel wat duurder uit maar dat betaald zich later dubbel en dwars terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat blijft altijd een risico. Net zoals de aanschaf van een nieuwe auto. Daar heb je altijd 't risico dat je na 3 jaar al zo'n 35/40% van de waarde kwijt bent - doorgaans een groot bedrag.
Alleen als je persé niet 't risico wilt lopen dat je onderweg stil kan komen te staan, kan je een auto van 500 euro beter laten staan. Maar ook nieuwe auto's blijven storingen houden - met name elektrische storingen. Er wordt nog altijd teveel beknibbeld op de betrouwbaarheid van de elektrische systemem bij nieuwe auto's.