wat is het zoefende geluid vanuit mijn auto?

Het valt me op dat mijn auto soms en bij bepaalde snelheden een piepend/zoefend geluid maakt. Dit geluid komt van rechts voor. Om maar een duidelijkere beschrijving te geven van het gekuid: een ventilator die draait maar niet goed ingesmeerd is. Ik heb m'n airco/ventilatie uit gezet in de auto om er zeker van te zijn dat het geluid niet daarvandaan kwam. ik denk toch dat het iets met m'n wielen te maken heeft?

Het probleem heeft niks met links of rechts sturen te maken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (2)

fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gezien het vraagteken achter jouw antwoord ben je er zelf ook niet van overtuigd.
Versleten wiellagers piepen wel anders. Zeker als je bochten maakt.
Je zou eens met een wat hogere snelheid kunnen gaan rijden als waar het geluid bij optreedt, en dan de motor in zijn vrij zetten. Als het geluid dan toch bij de gebruikelijke snelheid optreedt, ligt het in elk geval niet aan de motor.
Als het geluid opvallend verandert als je een zijraampje op een kier zet (in een voorportier, of juist in een achterportier), dan lijkt het te maken te hebben met een deurrubber dat niet helemaal afsluit.

Zelf heb ik gehad dat een dakantenne een náár klinkend vrij zacht huilend geluid maakte, met name als het nevelig of mistig weer was, of wanneer ik in motregen reed. Als het ijzelde was het helemaal erg hinderlijk. Tegenwoordig hebben dakantennes om dat te voorkomen een soort spiraal om de kern heen gewikkeld, maar de mijne was al wat ouder.
Als ik de antenne er af had na een bezoek aan een autowasstraat, was het geluid weg (en de radio deed ook veel minder uiteraard!). Ik had nog ergens een oud stroomdraadje of telefoonsnoer of zoiets liggen en heb daar een dunne koperkern uit kunnen trekken. Daar heb ik eerst een spiraal van gewikkeld (rond een dunne schroevendraaier draaien, en daarna de krul uitrekken). Met die spiraal rond mijn antenne geschoven en bovenaan en onderaan met een stukje plakband vastgezet) heb ik er nooit meer hinder van gehad. En de radio heeft er geen last van.

Er zijn ook ruitenwisserbladen die op sommige auto’s vreemde fluitgeluiden kunnen geven.

Een versleten wiellager zou eventueel kunnen. Maar dat piept niet, en het zoeft ook niet. Het klinkt vaak als een soort ronkend geluid, waarvan de toonhoogte toeneemt bij hogere snelheid.

Een schril piepend geluid net na de koude start kan veroorzaakt worden door een niet voldoende gespannen V-snaar, maar dat zou dan te merken moeten zijn doordat het minder erg wordt als je de grote lichten uitdoet. Dan hangt het samen met de grote laadstroom naar de accu waardoor de generator (dynamo) tijdelijk erg zwaar loopt, en door de lichten uit te doen heeft de generator het dan wat gemakkelijker. Maar ik denk niet dat dit is wat jij hoort.
Bordensteker