Wat betekend dit autolampje?

Ik heb een kia picanto en hij heeft moeite met starten. Als ik het contact aanzet komt er een geel (oranje) autootje te staan en dan kan ik hem starten. Maar als die er niet komt dan weet ik dat ik hem niet kan starten. Dat is fijner zodat ik niet zoveel lawaai maak met mijn auto die niet start.

Maar heeft iemand idee wat dat lampje betekend? En waarom die er dan soms niet komt en dat ik dan de auto niet kan starten? (Zelfs bij een garage is het niet opgevallen en konden ze me alleen maar nieuwe startmoter aanraden terwijl ze niet eens hebben gekeken.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
4.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je een fotootje van het otootje?
BarendV
7 jaar geleden
Als een auto niet meer met gemak start is het meestal een oude accu. Die gaat zelden langer mee dan 5 jaar, vooral als je de auto weinig gebruikt. Laat de accu eens doormeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb ik al gedaan BarendV. Auto is in orde. Wat in het antwoord hieronder wordt gezet klinkt wel alsof het aan de sleutel ligt. Want ik start de auto niet helemaal door. Ik zet alleen het contact aan, en als het oranje autootje er dan niet komt dan weet ik dat ik hem niet kan starten. En dat is altijd met dezelfde sleutel. Soms doet die het wel en soms niet.

Antwoorden (1)

Het enige geel/oranje autootjes-symbool dat ik kan vinden voor Kia is de zogenaamde "Immobiliser Indicator".

Het 'immobiliser'-systeem is een elektronisch beveiligingssystem dat voorkomt dat de auto kan worden gestart tenzij met de juiste, bijbehorende sleutel. Het systeem werkt met een soort transponder in de sleutel. Als je de sleutel in het contact steekt en start, controleert het systeem of de juiste sleutel is ingestoken , en alleen in dat geval kun je de auto starten.

Het lijkt er dus op dat er iets is met je sleutel.

Toegevoegd na 12 minuten:
(Dat kan overigens iets simpels zijn als een lege batterij).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Kijk ! Dat is het betere zoekwerk. Ik kan niet controleren of je gelijk hebt, Marleen, maar alleen het zoekwerk én het complete antwoord verdient al een plus !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
App gedownload ;-)
(En inmiddels weer verwijderd; heb geen Kia)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ik heb geen knopjes op mijn sleutel. Soms doet die het wel en soms doet die het niet (dezelfde sleutel). Ik start hem dan niet helemaal, maar ik zet alleen het contact aan. Als dat autootje er niet komt kan ik hem niet doorstarten. Dit zou dus aan de sleutel moeten liggen? Dan ga ik toch een keer weer langs de garage om te vragen om een nieuwe. Hopelijk snappen ze me nu wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn reserve sleutel doet het trouwens ook zo slecht. Soms wel en soms niet...