Mercedes Sprinter heeft achterin geen gordels moet dit wel?

Laats in Duitsland 2 maal bekeurd wegens niet dragen autogordel achterin, maar deze zitten er helemaal niet?
De wagen komt uit 2000 en is gewoon gekeurd, dan zou hij toch afgekeurd moeten zijn op gordelgebrek?

7 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Heeft deze wel een originele dubbele cabine?

Antwoorden (2)

Lastig.
Je bent niet verplicht gordels achterin te HEBBEN, alleen je moet ze wel GEBRUIKEN. Alleen voor oldtimers geldt een uitzondering, zolang er geen kinderen zonder gordel in worden vervoerd. (Met kinderen achterin ben je altijd het bokje).
Dit is echter geen oldtimer, maar een bedrijfswagen en daarin geldt in principe gewoon voor alle inzittenden een gordelplicht. Wil je daarin dus passagiers vervoeren, dan zul je de auto moeten "nachrusten" met gordels achterin.

Heb je dus mensen achterin vervoerd zonder gordel, ook al is die niet aanwezig, dan is de boete gewoon terecht. Alleen wanneer het een oltimer was geweest, viel het onder de uitzonderingen (mits het volwassenen waren).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Shiny220
7 jaar geleden
Dat is een goed antwoord, maar geld dit alleen voor Duitsland of ook hier in Nederland ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is in elk geval de situatie zoals die in Duitsland is. En vooral waar het kinderen betreft zijn ze hier HEEL streng. In Nederland geldt feitelijk het zelfde ; ook daar moeten auto's van bouwjaar na 1970 voor elke zitplaats een gordel hebben ; geen gordel = geen zitplaats. http://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/gordelplicht
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De "overtreding" is vergelijkbaar met het vervoeren van meer mensen dan er zitplaatsen (gordels) zijn, net als wanneer je vier mensen op de achterbank zou proppen, of, zoals wij vroeger graag deden als kind, op de hoedenplank gaan liggen. (Maar dat was in de jaren 70, dat pleziertje kennen inmiddels een paar generaties kinderen al niet meer).
Shiny220
7 jaar geleden
Dank je wel Marleen voor de antwoorden.
Ik las net over een tussenschot, maar dat zal in Duitsland wel anders zijn denk ik?
Voor Nederland geld: gordels achterin zijn niet verplicht als er vóór de zitplaats, binnen 1.30 m. een tussenschot (veiligheidsscherm) of rugleuning zit.
jc54
7 jaar geleden
Shiny220
7 jaar geleden
Oké ja zo'n tussenschot zit er inderdaad. Tussen de bestuurdersstoel en passagier stoel. Maar die regel zal dan in Duitsland wel niet gelden...