In de zomer op winterbanden rijden in een kleine auto, is dan onveilig?

Enige tijd geleden heb ik mijn Daihatsu Cuore ingeruild voor een andere van hetzelfde merk. Nu kom ik er achter dat er winterbanden op zitten. Ik rijd erg weinig kilometers per jaar (minder dan 5000). Is het zinvol de banden te wisselen voor zomerbanden?

7 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onveilig niet maar ze slijten als de hel ; veel te zacht voor de zomer, zeker een hete zomer.

Antwoorden (1)

Nee hoor daar is niets mis mee.
Let wel, winterbanden slijten iets sneller dan zomerbanden.
Je kunt er gerust mee rijden :)
7 jaar geleden
joro
7 jaar geleden
Bedankt voor uw snelle reactie. Op internet las ik dat de remweg veel langer is (zelfs 30 procent als het 35 graden is), het brandstofverbruik veel hoger is en dat de banden hard slijten. Ik denk dat commercie een grote rol speelt en dat men in de zomer beter op winterbanden kan rijden, dan in de winter op zomerbanden (als je weinig rijdt).
Amadea
7 jaar geleden
Maar het is dus een zodanig stuk onveiliger dat het mij verstandiger lijkt om wél de banden te verwisselen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor, totaal niet onveilig.
joro
7 jaar geleden
Dit lees ik op:
http://www.nu.nl/auto/2793546/verontrustende-signalen-winterbanden-in-zomer.html Woordvoerder Markus van Tol: Wanneer je fatsoenlijk en beschaafd rijdt, zou je met winterbanden veilig in de zomer kunnen doorrijden. Zomerbanden zijn veiliger, maar winterbanden niet onveilig.’’
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goede vraag. Nee, het is niet onveilig. Het verschil tussen zomer en winterbanden zit in de stugheid van het rubber. Winterbanden zijn zachter dan zomerbanden en leveren daarom bij temperaturen onder de 7 graden meer grip. Nadeel is wel dat ze bij normale temperaturen sneller slijten dan zomerbanden. Door de bank genomen rijdt je ongeveer 4 maanden per jaar op winterbanden (half november tot half maart) en de resterende 8 maanden op zomerbanden. Ik zou ze nu lekker laten zitten, en pas maart 2017 de zomerbanden erop zetten. Met jouw kilometrage is het verschil in slijtage verwaarloosbaar voor de resterende maanden waar je op zomerbanden zou kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Winterbanden hebben alleen maar effect als het profiel meer dan 4 mm bedraagt, om banden met 4 mm al weg te gooien vind ik zonde, ik rijd dus meestal mijn winterbanden af in de zomer, als ze dan onder 1,6 mm vervang ik de banden en zet dan ook de set zomerbanden er weer onder.