wat ia pastellak?

ik heb een fiat panda gekocht met pastellak rosso 289, ik weet dat metalliclak extra kost maar de pastellak is ngi duurder waarom?

7 jaar geleden
in: Auto's
3.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pastel is een kleur tint, bv zacht licht groen, of een zachte tint tussen wit en beige, of bv zacht lichtblauw..... licht rose...... zalmkleur achtig ....
etc.... https://www.google.be/search?q=lattementa+pastellak&biw=1280&bih=599&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjfssDJwrPNAhUpCMAKHZP0BNAQ_AUIBigB#tbm=isch&q=pasteltinten
Amadea
7 jaar geleden
Toch klopt dat niet bij de kleur van vraagsteller, want dat is kersenrood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kersenrood is geen pastel maar is inderdaad wel de kleur rosso 289 van fiat. groet amadeus

Antwoorden (1)

Kijkend naar de prijzen constateer ik dat pastellak voordeliger is dan metallic-lak. Duurder nog is parelmoerlak, en het meeste kost de xirallic-lak.

Over een metallic dient altijd een blanke lak (vernislaag) aangebracht te worden, vandaar dat dat een duurdere behandeling is. Deze lak bevat aluminiumdeeltjes waardoor het metaalachtig glimt.
In parelmoerlak zitten micavlokken die er extra glans aan geven.
In xirallic-lak is het pigment Xirallic verwerkt, dat de lak weer op een andere manier sterk doet glanzen. Auto's met deze lak zitten onder meer bij Chrysler, Ford, General Motors, en de BMW 7-serie.

Over pastellak hoeft geen blanke laag te worden gespoten, maar er wordt wel een verharder gebruikt. Met pastel wordt niet bedoeld dat het heel lichte tinten betreft, maar dat het een effen kleur is.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een verharder wordt alleen gebruikt als de lak een 2 componenten lak is. Een blanke laag of vernislaag dient voor xta bescherming.
Deze laag kan afhankelijk, mat zijn, satijnglans of hoogglans.
Met of zonder poly-urethaan en ga zo maar verder. groet amadeus.