Is er een maximum aantal uitlaten die onder een auto mogen zitten?

Als ik bijvoorbeeld tien uitlaten onder mijn auto wil laten zetten, is dat dan legaal of mag dat niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag er zo veel plaatsen als je wil, maar deze mogen geen geluidshinder opleveren.
Antoni
8 jaar geleden
Er moet nog wel voldoende ruimte overblijven voor de kentekenplaat en de trekhaak, enzovoort...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En uitstoot moet aan de eisen voldoen.
Overigens, niet handig voor onderhoud. :)
Bordensteker
8 jaar geleden
Inderdaad, en niet alleen vanwege dat je nergens goed bij kunt.
Trouwens, is er onder de auto wel plaats voor meer uitlaatpijpen?
En in een extreem geval moet je ook nog katalysators bijplaatsen. Maar ik verwacht dat de uitlaten dan per stuk weleens veel te weinig uitlaatgassen te verwerken zullen krijgen, en dan worden ze niet goed warm, wat condensvorming en inwendig roesten weleens flink zou kunnen bevorderen. En als je het geluid verdeelt over meer uitlaten, zal het misschien gaan klinken of het bijvoorbeeld vier bromfietsen zijn in plaats van één auto.
Dus misschien moet je dan de extra uitlaten niet echt aansluiten. Waarmee de auto intussen wel dermate veranderd is dat hij niet eens meer conform de voor de typegoedkeuring gebruikte uitvoering is. Het is wel iets meer dan een bull bar.
Steek je licht maar eens op bij een bedrijf dat auto’s pimpt, of een echt tuning bedrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet zo dat ik écht tien uitlaten onder mijn auto wil hebben. Dat zou trouwens best vreemd zijn onder een Opel Corsa. Ik was alleen benieuwd of hier ook een aparte wet voor is gemaakt die een limiet van uitlaten geeft.

Antwoorden (1)

volgens mij maakt het niet uit hoeveel uitlaten je onder de auto plaatst. Als je er maar voor zorgt dat het aantal decibel niet te hoog word, dit mag niet hoger dan +/- 84 decibel volgens mij.