Wat is het verschil tussen Euro 95 en 98?

Het gaat om benzine, wat is precies het verschil tussen Euro 95 en 98?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het octaangetal (mate van zelfontbranding). De ANWB legt het uit:
http://www.anwb.nl/auto/brandstof/welke-auto-brandstof-euro-95-euro-98-diesel-en-lpg

Het beste antwoord

De getallen 95 en 98 in de aanduidingen van benzine (Euro 95 en Euro 98) staan voor het octaangetal. Voor wie niet in techniek is geïnteresseerd: Het enige dat je moet weten is dat in 90 procent van alle gevallen euro 95 volstaat als brandstof voor benzineauto’s. Heb je een oudere auto of een sportwagen dan kan soms euro 98 worden voorgeschreven. Kijk in het instructieboekje van je auto als je twijfelt.

Voor wie wel in techniek is geïnteresseerd: Het octaangetal (dat soms ten onrechte octaangehalte wordt genoemd) zegt iets over de klopvastheid van benzine. Benzine wordt, samen met lucht, in de motor sterk gecomprimeerd en komt tot ontbranding via een vonkje. Maar er is een moment waarop benzine spontaan ontbrandt (kloppen of pingelen genoemd). Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt. Vooral sportwagens varen wel bij euro 98 omdat de compressieverhouding vaak hoger is en daarmee de kans op spontane zelfontbranding.
fremar