Waarom slecht verlichte auto koplampen?

Heb een Fiat Punto, die heeft 'kleine' koplampen, bij donker doe ik de koplampen aan maar de weg wordt slecht tot zeer slecht verlicht. Ligt dit aan de kwaliteit/vorm koplamp of iets anders. Ze zijn niet dof, wel helder.

Toegevoegd na 2 uur:
-Koplampen zijn goed afgesteld.
-Het gaat om de dimlicht die slecht zichtbaar is op wegen.
-Grootlicht is wel lekker zichtbaar maar verboden om continue mee te rijden aangezien er teveel tegenliggers zijn.
- Ik merk wanneer mensen achter mij rijden, ze meer voorlicht geven dan mijn eigen auto. Hun licht barst zo ver vooruit. Dat zie ik op de wegen/asfalt, je merkt echt het verschil.
-Heeft iemand ook ervaring hiermee met deze merk auto en diens koplampen? Of andere merk auto's die hier ook last van hebben?

Toegevoegd na 1 dag:
-Apk paar keer al gedaan en goedgekeurd maar ik merk toch het verschil dat het niet klopt.

Toegevoegd na 1 dag:
-Paar automonteurs gevraagd voor oplossingen maar niemand interesseert zich daarin, werken je weg.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
3.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Misschien niet goed afgesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat het dimlicht aan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WDHBGS, je bedoelt stadslicht denk ik. Van groot naar klein is het grootlicht, dimlicht en dan stadslicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Koemsander, ik bedoelde wel dimlicht, maar mijn reactie was niet zo duidelijk. Dit bedoelde ik: Staat je dimlicht aan en niet je stadslicht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een oudere auto kan de reflector en het glas verweerd raken en daardoor minder goed licht reflecteren van de halogeen lamp.
Kan helpen om ge glas van de koplamp te poetsen met speciale koplamp reiniger. Eventueel zelfs polijsten zodat het (plastic) glas weer helder wordt na het weg polijsten van de verweerde laag.

Antwoorden (3)

Het kan zijn, dat de lampen zelf grijs beginnen te worden, het kan zijn dat de reflectoren verweerd zijn, maar natte wegen absorberen veel licht, waardoor het lijkt alsof de lampen minder licht geven.
jc54
8 jaar geleden
Om een globale indruk te krijgen van de feitelijke lichtopbrengst, zou je op een sombere dag of in het donker eens met de autovoorzijde gericht op een blinde muur moeten gaan staan. Dan kun je zien of de lichtopbrengst bij dimlicht ongeveer vergelijkbaar is met die van ongedimd groot licht. Weliswaar is de bundel van het dimlicht aan de bovenkant scherp afgesneden, maar de hoeveelheid licht scheelt (als het goed is) maar weinig met ongedimd groot licht.

Bij een recent gebruikt gekochte auto zou het ook kunnen dat er (zonder dat jij dat weet) niet correct passende nep-Xenon lampen gemonteerd zitten in de bestaande gewone voor H4 halogeenlampen gebouwde koplampunits. Die dingen geven dan niet alleen hinder aan de tegenliggers en voorrijders, maar het kan dan ook gebeuren dat er te weinig licht gericht is naar de plek waarop het juist wél hoort te stralen. Normaal zou zoiets bij de APK moeten opvallen, maar er zijn gasten die voor de dag van de APK even terug de normale duplolampen monteren, en de dag erna weer de foute Xenon lampen er in zetten.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Fiat Punto. Ik ben ook nog aan het beraden over wat ik zal doen. Ik ga binnenkort de lampen eens nakijken en wellicht vervangen voor heldere. Ik laat het even weten als dat heeft geholpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vanvlerken: Is het gelukt met de autolampen? de mijne zijn niet dof, maar ze geven zo weinig licht af en vraag me af of het aan het model ligt of iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb toevallig vorige week mijn auto voor de APK weggebracht, en de lichtopbrengst van mijn koplampen was te laag, wat ik al dacht. Ze hebben toen de plastic kappen opgepoetst, en dat scheelde echt enorm, en was dus oké voor de APK. Maar dat kan bij jou dus niet het geval zijn. Ik zou als ik jou was gewoon eens een setje goedkope koplampen van de action in je auto monteren, kijken of dat helpt?