Hoe breed mag de spoiler van een auto maximaal zijn?

Snelle auto's zoals de Koenigsegg Agera R en de Mclaren P1 hebben een spoiler. Tot hoever mag deze spoiler komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
11.4K

Antwoorden (2)

In de regeling voertuigen van de overheid staat dat een auto niet voorzien mag zijn van scherpe en/of uitstekende delen. Onderdelen die je aanbrengt op je auto moeten voorzien zijn van een EG-keurmerk.

Dus je spoiler mag niet breder zijn dan je auto. Maar je spoiler mag ook geen scherpe delen (zoals opstaande vinnen aan de zijkant, uitstekende boutjes of vleugelmoeren en rechte/scherpe randen) bevatten, ook niet als de spoiler niet breder is dan het voertuig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit geldt alleen voor voertuigen waarmee je op de openbare weg komt. Kom je met je auto alleen op shows, races of evenementen dan gelden die regels niet.

Je moet er dan wel voor zorgen dat je auto van en naar die evenementen op een vrachtwagen of trailer vervoert wordt.

Daarnaast gelden de regels voor scherpe delen niet als deze zich meer dan 2 meter boven het wegdek bevinden. Uitstekende delen mag ook op deze hoogte niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Strikt genomen:
Een (personen) auto mag (op de nederlandse weg) maximaal 2,55 M breed zijn.
Dit is dus de maximale limiet van een spoiler. Dit als aanvulling op de al eerder aangegeven vereisten van de RDW in het eerder gegeven antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met als bijkomende beperking dat de spoiler nooit breder mag zijn dan de auto.