Wat is een veilige kleine auto?

Vanwege verandert werk gaan we onze "grote" auto verkopen en willen we 2 kleinere kopen. We willen echter niet inleveren op veiligheid. Het valt ons op dat grotere auto's vaak minder schade hebben en kleine soms volledig in elkaar zitten bij een ongeval. Wat is nu een veilige kleine gezinsauto, of waar zouden we dat kunnen vinden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
4.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Kia
Erna55
8 jaar geleden
Kijk eens bij testen zoals deze :
http://www.consumentenbond.nl/auto/nieuws/2015/veiligste-auto-2014/
paulus811
8 jaar geleden
Wat vind je een ' kleine' auto? Als je uit een BMW X5 komt, is elke auto kleiner. En wil je perse nieuw of is gebruikt ook goed? En heb je een bepaald budget? In testen van bijvoorbeeld Autoweek komt bijvoorbeeld een Hyundai i10 altijd prima uit de bus. Dat de auto veilig moet zijn snap ik, maar neem aan dat er meer overwegingen zijn om een bepaalde auto te kopen, bijvoorbeeld formaat, kwaliteit, zuinigheid, gebruiksgemak en vaak speelt toch ook ' funfactor' en rol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
we hebben nu een Kia sportage, deze vind ik groot. Veiligheid is nummer 1 bij ons. Gebruikte auto is de bedoeling, hebben niet een bepaald budget in gedachten, gaat ons meer om de maandelijkse kosten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moet wel een 4 deurs zijn.
Erna55
8 jaar geleden
Lees eens wat autotesten.
paulus811
8 jaar geleden
Een voor de hand liggende keuze is een VW Golf. Degelijke auto, courant model en betaalbare techniek. Een echt goedkope auto om te rijden als je wat meer km's maakt is een Skoda Fabia combi greenline diesel. Die verbruikt nauwelijks brandstof, is goedkoop in aanschaf (voor 6000 heb je een gebruikte uit 2011) en van binnen toch best ruim. Nog kleiner, maar wel goed, is zoals gezegd een Hyundai i10. Deze is goed afgewerkt en rijdt als een klasse groter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste auto's blijken niet goed tegen aanrijdingen van achteren te kunnen. Daar werd niet op getest en dus ook niet zo op ontworpen.
Een beetje kreukelruimte van achter kan dus geen kwaad.
Verder heeft vzv ik weet een fiat punto evo (b segment) een zeer goed resultaat behaald bij botsproeven.

Het beste antwoord

Mijn mening is dat dat een contradictie internimo is. Je wilt een kleine auto die toch veilig is. Met drie kleine auto's ben ik wel eens van de weg afgedrukt, terwijl ik daar al reed en er een rijbaan aan toegevoegd werd. Of grofweg afgesneden. Nu rijd ik een grote sedan en nooit last van imponerende medeweggebruikers, behalve soms klevers. Zelf probeer ik netjes te rijden en ruimte te geven indien nodig of mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Antwoord is dus dat die niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil me hier graag bij aansluiten (plus). het is inderdaad zoals Koensander al impliceert, een kwestie van gewicht in de schaal leggen. De kinetische energie is 1/2 x M x V kwadraat, dus recht evenredig met M (gewicht van je voertuig). Dat weten bestuurders doorgaans goed en op de weg geldt helaas, zoals K al aangeeft, vaak wel het recht van de sterkste -- voor een vrachtwagen gaat men wel opzij, voor een Ka minder vlug. behalve kleine afmetingen hebben kleine auto' s ook vaak licht koetswerk en vrij lichte beschermbeugels in de deurstijlen. Goed voor het verbruik en milieu maar helaas minder voor de veiligheid.

Andere antwoorden (1)

Dat is heel erg afhankelijk van je smaak. Daarnaast heb je bij een auto met een 10 cm langere neus ook 10 cm meer kreukelzone en dus bescherming. Maar kleine auto's zijn tegenwoordig steeds beter. Ik zou eerst een reeks auto's opzoeken die je wel wat lijken en dan bijvoorbeeld http://www.autoweek.nl/crashtests hier kijken hoe deze door de crashtest komt. Op deze site kun je ook goede informatie vinden. http://www.safercar.gov
Een auto is natuurlijk zo veilig als zijn bestuurder. Dat staat voorop.