Men wil uitstoot aan stikstof terugbrengen naar 80 mg /km, welk diesel verbruik hoort hierbij?

Er wordt steeds gesproken over een bepaalde uitstoot van mg stikstof/km
maar lijkt mij veel zinvoller om te spreken over een bepaald brandstof verbruik per km.

ik denk dat beide aan elkaar te linken zijn, weet alleen niet hoeveel stikstof een liter benzine of diesel bevat.

vraag is dus;

bij welk verbruik ga ik over de grens van 80 mg/km
antwoord graag voor benzine en diesel

Wil ik tevens nog een andere vraag bij meenemen, wat zijn de km kosten van de gemiddelde elektrische auto? Aan stroomverbruik
Ik rijd zelf op diesel, heb een verbruik van ongeveer 1:22 komt dus overeen met € 1,18 / 22 = € 0,0536 / km

is stroom per km goedkoper??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch niet elke diesel stoot hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee, maar ik denk toch wel dat het 1;1 gerelateerd is aan brandstof verbruik.
Dus als 2 verschillende diesels beide een verbruik van 1:16 hebben dat de stikstof uitstoot dan ook gelijk is
Reddie
8 jaar geleden
Dat is nu juist niet waar. Het gaat er juist om de constructie van motor en uitlaatsysteem zodznig te verbeteren dat de uitstoot van stikstofverbindingen (per liter diesel, of per gereden kilometer) minder wordt.
Allicht stoot je minder uit als je minder rijdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
CO2 uitstoot is bijna gelijk aan brandstof verbruik. Het verschil dat er nog tussen zit hangt samen met de roet uitstoot (pure C) en koolmonoxide (CO) uitstoot.
Stikstof oxide kan worden gevormd bij verbranding maar dat hoeft niet. Stikstof kan ook als N2 uit de uitlaat komen, 75% van de atmosfeer bestaat uit N2....bij benzine wagens zorgt de oa katalysator ervoor dat de NOx minder wordt en de (veilige) N2 uitstoot dus groter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reinier, kun je daar door rijstijl invloed op uitoefenen, of het als N2 of NOx uit de uitlaat komt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrij weinig...de motor temperatuur heeft invloed op wanneer N2 er uit komt of een NOx...Bij benzine wagens heeft men de katalisator hiervoor ingebouwd. De huidige discussie met de volkswagens gaat erover dat volkswagen een apart tankje heeft met een stof welke extra bij de verbranding ingespoten moet worden om de NOx omlaag te brengen. Alleen heeft volkswagen geregeld dat er meer ingespoten wordt tijdens herkennen van een test cyclus dan op andere momenten. Het is technisch natuurlijk mogelijk om altijd de juiste hoeveelheid (op basis van meetgegevens tijdens rijden) in te spuiten...alleen zullen mensen dan ook apart die toevoeging moeten gaan tanken.

Antwoorden (2)

Vraag 2 , stroom verbruik van een elektrische auto.
Dat is, net als bij benzine en dieselauto's uiteraard verschillend en hangt sterk van je rijstijl af.
Ik heb wel ervarings gegevens van mijn eigen elektrische auto, nissan leaf bj 2013.
De computer van die wagen geeft aan dat ik gemiddeld ca 0,13 tot 0,14 KWH verstook per km. Aangezien er ook laadverliezen zijn voor de accu is mijn verbruik gemeten vanuit stopcontact ongeveer 0,16 KWH...6 km per KWH dus.
In een liter diesel zit ca 10KWH aan energie in een liter benzine ca 9KWH aan energie. (via wiki opgehaald)
Een stroomcentrale haalt een rendement van 60%, dus zou ik op een vuile centrale rijden rijdt ik in vergelijking met een diesel tussen 1 op 36 en 1 op 42. inclusief rendements verlies van de centrale. Bij vergelijk met benzine worden de cijfers 1 op 23 tot 1 op 36 voor vergelijkbaar energie verbruik per km.
Hiervoor reed ik diesel 1 op 24....zelfde rijstijl met een vergelijkbare (eco) diesel. Elektrisch is overall dus 50% zuiniger.

Toegevoegd na 1 uur:
Prijs berekening van de stroom is uiteraard afhankelijk van het stroon tarief. Als je gewoon thuis kunt laden betaal je (nacht?) stroom tarief inclusief energie belastingen etc ca 20-22 cent per kwh. Betekent dat je minder dan 4 cent per km nodig hebt. Openbare laadpalen hebben een hoer tarief, ik reken nu met 33 cent/KWH..Dan kom je tussen 5 en 6 cent uit. Niet nodig: Motorolie , onderhoud versnellinmgs bak (heeft ie niet) uitlaatgas metingen . Totale onderhoud per km is derhalve veel lager. Wegen belasting betaal ik (nog) niet. De accu heeft een garantie termijn van 5 jaar of 100000 km. Nieuwe accu zou nu 5500 euro kosten. Alleen kan ik nog niet zeggen of dat na 100000 km nodig is of pas na 200000 km.Tot nu toe, 45000 km, doet de accu het prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stikstof zit niet in autobrandstof, het ontstaat juist bij de verbranding ervan.http://www.autoweek.nl/nieuws/34508/wat-is-stikstofoxide-wat-doe-je-ertegen