Wat mag wettelijk gezien op de openbare weg qua kleuren met een carwrap?

Ik ben aan het rondkijken voor een carwrap, nu weet ik dat bepaalde kleuren in Nederland niet op de openbare weg mogen (zoals bijvoorbeeld chroom)
Maar wat mag allemaal wel? Ik heb namelijk een geweldige "kleur" gevonden maar twijfel over de wettelijke toelaatbaarheid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
9.2K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet is toegestaan. Die foto die is wel super VET!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist daarom hoop ik stiekem dat het mag
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Kan ik me voorstellen. Wil ik ook wel haha. Zitten erg mooie ding bij. Ik had nog niet van car wrapping gehoord. Maar helaas ligt dat voor mij buiten mijn budget.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe is het vele malen goedkoper dan de auto naar de spuiterij brengen. Vooral met de "aparte" kleuren zoals bijvoorbeeld chameleon. Het heeft minder kans op beschadiging door steenslag en is bij eventuele schade makkelijker te herstellen (nieuw/imitatie spatscherm wordt gewrapt, je rijd je auto binnen, oude beschadigde spatscherm gaat eraf, nieuwe erop en klaar, niks "uitnevelen" of drogen)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja dat klopt inderdaad. Een hele auto laten spuiten (1 kleur) is duurder dan een gekleurde wrapping dat zag ik al aan de gemiddelde prijslijsten. Maar dan nog kan ik het niet betalen :-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mooi kleurtje, welke model is de foto?

Antwoorden (2)

De RDW heeft geen kleurenwaaier. Er is wel een kapstokartikel, artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. "

Bedenk dus zelf of de voorgenomen kleur kan leiden tot hinder voor anderen. Als je auto letterlijk oogverblindend wordt als de zon erop schijnt, is het wachten tot de politie je auto van de openbare weg laat verdwijnen.

Wat je in ieder geval moet doen, is de RDW informeren als de basiskleur van je auto veranderd is. Die moet namelijk op het kenteken worden vermeld.

Toegevoegd na 9 minuten:
De "Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen)" zegt het aldus:
.
"Personenauto’s mogen niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.51a, 5.2.57 en 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig."

Er mag dus niet meer reflecteren dan op een standaardauto reflecteert.
Computoon
8 jaar geleden
Chrome mag wel gewoon hoor. Er staat nergens dat het niet mag.
Er is inderdaad zoiets als een kapstopwet in Nederland. Maar ik denk niet dat chrome daaronder kan vallen.

Er rijden namelijk toch bijzonder veel vrachtwagencombinaties rond die zo'n mooie enorm grote trailer eraan hebben hangen die helemaal in chroom is uitgevoerd.
Dat spiegelt enorm natuurlijk en ik zie ze dagelijks wel op de weg. Die zijn van Campina volgens mij.
Maar ook anderen hoor.

Dat is gewoon toegestaan. Dus ik neem aan dat een chrome wrap op een auto ook wel zou mogen.