Waarom heeft de Lada NIva/4x4 3 versnellingspoken?

Ik ben aan het kijken naar een Lada Niva, of zoals ze tegenwoordig heten, 4x4. Maar bij alle foto's van het interieur zie in 1 grote en 2 kleine versnellingspoken, hoezo is dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
4.7K

Antwoorden (1)

Dat zijn:
1) De gewone versnellingspook
2) De pook voor de hoge en lage gearing (normaal bij tractoren en vrachtwagens) en een "vrij" stand.
3) Schakelaar voor het differentieelslot aan/uit

Toegevoegd na 1 minuut:
In de link zie je een handleiding van een (andere) Lada waar de poken op pagina 22 en 23 worden uitgelegd in het Engels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Pook 3 is meestal voor het in- en uit-schakelen van de voorwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt; de Engelse tekst heeft het over een "differential lock lever'
Bordensteker
8 jaar geleden
Op pagina 5 van het pdf (pagina 3 van het oorspronkelijke manual) staat het duidelijker vermeld: “Vergrendel het differentieel niet op het moment dat beide wielen van een van de assen slippen”. het gaat hier dus over differentieelwerking tussen voor- en achteras, populair gezegd het effect dat je met de vierwielaandrijving op glibberige ondergrond kunt bereiken. Alhoewel in de Engelse tekst de na die eerste zin volgende zinnen qua zinsbouw en interpunctie niet erg goed in elkaar zitten, wordt de bedoeling van de tekst wel duidelijk:
(“Do not lock the differential at the moment of slipping of both wheels of one of the car driving axles. Lock the differential in advance, taking into consideration the road conditions. Upon negotiating the difficult sections, unlock the differential since driving along good roads with the differential locked running gear. on such shortens the life of the power transmission mechanisms, and increases the tyre wear and fuel consumption; when braking. the car may go skidding.”) Met andere woorden: wat hier als “differentieel” wordt aangeduid, schakelt de differentieelwerking tussen voor- en achteras in (zodat de ene as als geheel kan doorslippen terwijl de andere grip heeft maar geen aandrijfkracht meer krijgt) of blokkeert deze (zodat je met één as in een spekgladde modderberm (bijvoorbeeld bij keren op een smalle dijk) tóch grip houdt via de andere as. Het andere pookje is inderdaad voor keuze tussen hoge en lage gearing (de “terreinversnelling”). Met deze “terreinversnelling” worden de snelheden van alle gewone versnellingen samen teruggebracht tot die waarbij je tijdens rijden in terrein toch met behoorlijke toerentallen en dus krachtsontwikkeling kunt rijden (en trekken).
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Als ik mij niet vergis wordt de 4 wielaandrijving tegelijk met de lage gearing ingeschakeld m.a.w. in de hoge gearing heb een 2 wiel aandrijving in de lage gearing heb een 4 wiel aandrijving