Hoe komt je aan schimmel in de auto en hoe kom je ervan af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
85.3K

Het beste antwoord

Schimmel wordt veroorzaakt door vocht, misschien heb je ergens een lekkage ( rubber bij de deur, bij je luchtroosters o.i.d)
Bij ons lekt hij bij de voeten van de bijrijder na regen. geen idee hoe het komt ( seat leon... misschien een leuke vraag voor gv :-)

Maar ik ken dus het probleem.
Wij hebben dus achter deze stoel een vochtvreter staan en moeten deze dus ook vaak legen omdat het erg vochtig is in de auto.
Hierdoor ruikt hij ook muf.
Schimmel kan je verwijderen met een schimmel schoonmaakmiddel bijv. van HG maar groene zeep helpt ook prima, ook op bekleding. Het is veilig in gebruik.

Het mooiste is natuurlijk als je weet waar het vocht vandaan komt en het dus kunt verhelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien handig om even wat talkpoeder te strooien waar je denkt waar het water vandaan komt. Je ziet dan nl. gelijk zo'n streep. En een plus +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje dat is misschien wel een handige tip, dank je wel. Ik zal het even aan mijn ega doorgeven :-) en bedankt vor je punt, altijd leuk.

Andere antwoorden (5)

Schimmel ontstaat door vocht. Dus je auto even nakijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schimmel is altijd iets met vocht te maken, deze site van HG helpt je verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook aan je airco liggen. Laat hem nakijken en schoonmaken. Soms lekt de airco in de auto.

Je raam op een heel klein kiertje laten staan zal helpen met ventileren. Tijdens het rijden ook altijd op een kiertje laten staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schimmel is vocht. Plekken waar vaak lekkage voorlomt zijn thv de kachelradiator (controleer onder je voetmatten of eea droog is, bij deurrubbers of bij lichtunits in bijvoorbeeld de kofferbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal eerst de oorzaak moeten vinden. lekke rubberen afdichtingen of condens van je airco (door een verstopping van je condens water afvoer) een open dak wil ook nog wel eens problemen geven.
Het is zorg dat je eerst weet waar de lekkage vandaan komt. Een van de manieren is met behulp van een tuinslang. Probeer eerst zoveel mogelijk tapijt te verwijderen of opzij halen. Ga in de auto zitten, sluit ramen en deuren en laat een tweede persoon de auto nat spuiten met een tuinslang (goed bij de ramen, deuren en achterklep) met wat geluk kun je er achter komen waar de lekkage zit en dit verhelpen. Ook zitten er in veel auto's rubberen doppen in de bodem ( voorin bij je voeten en achterin de kofferbak) als een van die doppen weg is kan er tijdens nat weer water in de auto komen.
bij een af-fabriek open dak zitten er vaak water afvoer kanaaltjes, als deze verstopt raken dan kan het water via het open dak binnen komen (dit loopt vaak via deur en raam stijlen naar beneden)

Als je de lekkage gevonden en verholpen is dan moet je goed ventileren zodat alle vocht verdwijnt (evt. met behulp van vochtvreters) Schimmel kun je verwijderen met de middelen van HG.

Vocht in de auto is een naar probleem, niet alleen de geur en de schimmel (schimmel sporen zijn ongezond voor de mens) maar ook de auto zelf heeft hiervan te lijden, er ontstaat veel corrosie wat weer kan leiden tot doorrotten van bodem en andere metalen delen.

Het is soms moeilijk om een lekkage te vinden maar het loont zeker de moeite om het op te lossen. Ook heb je minder last van beslagen ramen in een droge auto.

Veel succes.