wat gebeurt er alsd de tegenpartij geen schadeformulier opstuurt?

Ik heb laatst een aanrijding gehad met een snorfiets, welke mij geen voorrang gaf terwijl ik van rechts kwam.
hier is een ambulance en politie bij geweest, schadeformulieren zijn ingevuld. Er was letsel, maar alleen bij de tegenpartij.
Ik heb netjes de achterkant ingevuld en opgestuurd. Nu kreeg ik bericht van de verzekering van de tegenpartij dat ze contact met me op wilde nemen, zo gezegd zo gedaan.
ze vroegen me naar mijn letselrekening, welke ik (gelukkig) niet had. Verder werd er gezegd dat de tegenpartij het schadeformulier nog NIET had ingestuurd.
Voordat ze deze hebben kunnen ze niet uitkeren (?) zeggen ze.
Nu is dit ongeluk gebeurd in een lease-auto en is alle schade gewoon gerepareerd zonder er ooit een rekening van te hebben gezien, maar het gaat om het principe.

Met andere woorden, als de tegenpartij geen formulier instuurt, ben ik dan aansprakelijk of zij?
En wie betaald de rekening voor politie en ambulance?

Ik heb verschillende getuigenverklaringen (ongeveer 8) die mij als onschuldige aanwezen, waarvan 3 passagiers van mij. Ik heb er niet zoveel zin in dat de schade op mij verhaald wordt terwijl ik niet schuldig ben.

b.v.d.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
6.9K

Antwoorden (2)

Als de tegenpartij geen formulier inlevert, dan levert hij feitelijk geen weerwoord. De enige informatie waar dan vanuit gegaan kan worden is jouw informatie.

M.a.w. al wat jij beweert is onweersproken en dus waar.

De tegenpartij moet natuurlijk wel eerst de kans krijgen het weerwoord te leveren. Daar staat een bepaalde termijn voor (ik weet helaas niet welke).

Pas nadat die termijn is verstreken, of wanneer er alsnog een formulier binnen komt kan de verzekeringsmaatschappij haar conclusies trekken. Tot zolang zu je moeten wachten.

Maar als ik je verhaal zo leest hoef jij je geen zorgen te maken. Als jij niet aansprakelijk bent, dan zul je dat niet worden doordat de tegenpartij geen formulier inlevert. In tegendeel !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Het schadeformulier is een aangifte van een schadevoorval. Niets meer en niets minder, er kunnen vooraf geen rechten aan worden ontleend.
Verzekeraars hanteren het Europese model schadeformulieren voor verkeersschades.
Beide, bij een verkeersongeval betrokken partij, moet zo'n schadeformulier invullen en indienen bij hun eigen verzekeraar.
Daarbij is het van belang dat alle omstandigheden en gebeurtenissen naar waarheid worden omschreven, zonodig en indien mogelijk met proces verbaal van politie en getuigen verklaringen of de namen en adressen van getuigen.

De aangesproken verzekeraar moet dan met deze aangifte aan de slag gaan.
Dat doen ze door eerst een aansprakelijkheidstelling van de tegenpartij af te wachten of, als de tegenpartij aansprakelijk is, deze een aansprakelijkheidstelling te sturen.

Als nu een van de partijen het schadeformulier niet (tijdig) heeft ingediend dan zal de verzekeraar van de claimende partij onderzoek moeten gaan doen naar de rechtmatigheid van de claim. Daarvoor moet dan worden nagegaan waarom de tegenpartij (nog) geen melding heeft gemaakt van het voorval en of die partij überhaupt wel bestaat. Hierbij helpen dan het opgenomen proces verbaal van de politie en de opgevoerde getuigen.
De betrokken tegenpartij wordt dan per brief aansprakelijk gesteld en uitgenodigd daarvan direkt aangifte te doen bij diens verzekeraar. Ook de eventueel bekende verzekeraar van de tegenpartij zal op de hoogte gesteld worden en alvast zal bij hen de claim ter betaling opgeëist worden.

Nadat dan de juridische zaken zijn afgehandeld zal de schadevergoeding plaatsvinden, al dan niet door de eigen verzekeraar, die op haar beurt de claim zal afhandelen met de verzekeraar van de tegenpartij.
Meestal hoort de schadeloos gestelde partij daar nooit meer iets van.