Waarom moet je het gas los laten wanneer je de koppeling van een auto indrukt?

Heeft dit puur te maken dat de motor dan teveel toeren gaat maken wat slecht is voor de motor.

Of heeft dit te maken dat dit slecht is voor de koppelingsplaat. Want in dit geval zou het toch ook net zo slecht zijn om gas bij te geven tijdens het op laten komen van de koppeling..?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
24.7K

Het beste antwoord

Bij het opschakelen draait je motor op dat moment al betrekkelijk hoge toeren. Als je dan de koppeling intrapt zonder het gas terug te nemen, dan gaat de motor even nutteloos ‘razen’, wat technisch gezien bij moderne motoren veelal niet meteen schade zal geven (omdat motoren in dat opzicht vaak begrensd zijn), maar wat als regelmatig verschijnsel toch echt vermeden moet worden, niet in de laatste plaats omdat het hinderlijke herrie maakt en onnodig vervuilt en brandstof verkwist.
Bovendien wordt het op laten komen van de koppeling in de naasthogere versnelling dan inderdaad nogal een beproeving voor de koppelingplaat.

Bij neerschakelen kun je het bij wijze van tussengas (mits met een beheerste gasvoet) eventueel wel doen, dus wat gas blijven geven of zelfs juist wat gas beginnen te geven tijdens het neerschakelen, omdat het snelheidsverschil tussen de motor en de versnellingsbak bij het weer op laten komen van de koppeling in de lagere versnelling dán juist verkleind wordt door dat tussengas geven, zodat de koppelingplaat minder slijt.

Het antwoord op je vragencombinatie is dus dat het zowel voor de motor als voor de koppeling beter is om het gas even los te laten, c.q. in elk geval voldoende ver op te laten komen, met name bij opschakelen.

En het weer gas bijgeven meteen na het opschakelen moet ook met beleid gebeuren, het komt er wat minder op aan dan bij het uit stilstand wegrijden, maar domweg weer veel gas geven terwijl de koppeling nog niet geheel gekoppeld staat lijkt een soort racetechniek die op de gewone weg en met gewone auto’s niet echt gewenst is.

En als toegift nog dit: bij een niet-gesynchroniseerde bak (antieke auto’s of sommige vrachtwagens) is goed gedoseerd “tussengas geven” bij het neerschakelen (in combinatie met dubbel ontkoppelen oftewel “dubbel clutchen”) zelfs nodig om met succes en hopelijk ook nog kraakvrij te kunnen schakelen.
Bij het opschakelen geldt dan: wel dubbel ontkoppelen, maar tijdens de fase in de vrijstand tussen het uitschakelen van de lagere en inschakelen van de hogere versnelling het toerental laten zakken naar wat in de hogere versnelling ongeveer aan toerental nodig zal zijn.
Als je daar érg goed in bent, kun je zelfs voorzichtig overschakelen en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Dus eigenlijk is het ook zo dat tijdens het opschakelen naar een hogere versnelling de koppelingsplaats minder snel gaat draaien en het daarom beter is om gas los te laten zodat de motor ook minder snel draait (minder toeren maakt) en er tijdens het koppelen hierdoor zo min mogelijk slijtage plaats vindt?
Bordensteker
8 jaar geleden
Ja, als je de (regelbare!) draaisnelheid van de motor tijdens het opschakelen alvast laat zakken naar het toerental dat in de nieuwe versnelling past bij de (nu even niet aanpasbare) draaisnelheid van de aangedreven wielen, dan heeft de koppelingplaat van het overschakelen bijna niets te lijden. Eigenlijk geldt dat ook tijdens het terugschakelen. Ook zonder de techniek van het 'dubbelklutsen' kun je al een streepje gas bijgeven waardoor het toerental zonder razen oploopt naar het nieuwe toerental passend bij de nieuw gekozen versnelling. De enige slijtage die je nooit kunt helemaal vermijden is bij het wegrijden uit stilstand. Maar door met weinig gas weg te rijden zodat daarbij de koppeling maar heel kort 'slippend' gehouden hoeft te blijven, en pas daarna écht meer gas bij te geven, kun je alle onnódige slijtage wel voorkomen.

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk ga je opschakelen omdat je toeren te hoog worden je schakelt op en dan in de volgende versnelling moeten de toeren lager zijn voor een gelijk matig effect zou je dat perfect aan voelen zou je dat zonder koppeling bijna kunnen doen . In de racerij werd dat vroeger ook gedaan want koppelen is kracht verlies . Anders om dus terug schakelen word er dan tussen gas gegeven remmen met de hak en gas met je tenen en dan linker voet in voor de koppeling ook dit kan zonder te koppelen op het juiste moment er inzetten. Ja dat kan kraken :) maar doe je het goed dan verlies je minder kracht . Bij vrachtwagens in het verleden moest er zelfs twee x koppeling op en in bij het op en af schakelen ( dubbel klutsen heet dat ) dat was best zwaar . Dus als je mooi gelijk matig wil schakelen breng je het toerental naar beneden bij op en omhoog bij terug ( dat laatste eerst helemaal terug en dan iets gas ) En dat remmen met de hak en gas met je teen doe je op het circuit vlak Vd bocht en niet op de openbare weg . !