Hoe kan het dat mijn autoruiten ineens zo erg beslaan dat niets meer hielp?

Gisteren op de snelweg besloegen mijn autoruiten ineens. Normaal gesproken geen probleem, want daar zit zo'n knopje voor om koude (of warme) lucht over de ramen te blazen.

Gisteren bleek ineens niets meer te helpen. Koude lucht, warme lucht... Wat er ook gebeurde ik bleef tijdens het rijden op de snelweg aan het poetsen. Uiteindelijk het probleem op weten te lossen door de ramen te openen (terwijl het regende).

Normaal gesproken heb ik beslagen ruiten meteen opgelost. Daarom schrok ik ook erg van wat er gebeurde gisteren. Heeft iemand tips en tricks en een uitleg over hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht dit nog uitmaken. Ik had 1 persoon naast me en 2 personen achter me. Het was warm toen we instapten, maar toen we eenmaal reden begon het hard te regenen. Toen begon de boel ook langzaamaan te beslaan. Met name toen we op de snelweg kwamen werd dit erger.

8 jaar geleden
in: Auto's
18.6K

Antwoorden (5)

Dit lijkt mij een geval van géén airco.
Als je dan met dichte ramen blijft rijden, en er komt alleen maar vochtige lucht binnen, ja dan zullen de ruiten beslaan en blijf je poetsen. Kortom, het ligt dus aan de luchtvochtigheid ín de auto.
Airco aan of ruiten (een stukje) open en het probleem is verholpen.
jc54
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Airco zou het moeten verhelpen? Normaal gesproken beslaan de ruiten als ik de airco aan zet.
Ritsuka
8 jaar geleden
door de airco word het zo weer goed hoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je ruiten beslaan wanneer je de airco aanzet is dit omdat de ruiten afkoelen door de koude lucht van de airco. De oplossing: de airco samen met de verwarming opzetten.
De kans is groot dat je de luchtverversing uit hebt staan: dan wordt de lucht die in de auto zelf zit binnen gehouden. Die lucht is vochtig en wordt steeds vochtiger, omdat je met een aantal personen in de auto zit.

Zoek eens in de auto naar een knopje waarop een symbool staat van een auto met daarin een ronddraaiend pijltje, of een symbool van een auto met een pijl van buiten naar binnen. Dat geeft aan of er verse lucht binnenkomt (dat laatste symbool) ofwel dat er alleen maar gerecirculeerd wordt.
Zorg dat je verse lucht naar binnen laat, die gaat dan via de verwarming en zorgt voor onbeslagen ruiten.
8 jaar geleden
Het beslaan van ramen gebeurd altijd op de koudste oppervlaktes als er meer vocht in de lucht zit dan dat er gegeven de temperatuur eigenlijk in zou mogen zitten. Ik denk dat je reed terwijl de temperatuur sterk verlaagd werd, en/of door airco en afkoeling buiten door de weers omslag. Koude lucht over je raam blazen verergert het probleem omdat daarmee de ruiten nog kouder worden.Zeker als ook die lucht nog te veel vocht bevat. Je moet zo snel mogelijk vocht kwijt uit de auto en maken dat de lucht meer vocht kan opnemen door verwarmen. Bij sommige airco's kan je het best warme lucht blazen welke desondanks eerst gedroogd wordt. Kan dat niet bij de airco in jouw wagen omdat automatisch de auto verwarming ingeschakeld wordt als je de temperatuur hoger zet dan dat de auto en buitenlucht daadwerkelijk is dan heb je inderdaad alleen de mogelijkheid om via de raampjes vocht af te voeren...ook bij regen. (Uitgaande van die knopjes voor warme en koude lucht vermoed ik dat die warme lucht niet vooraf gedroogd wordt bij je auto)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij afkoeling zal het water neerslaan op de koudste plek in de auto. Als dat de voorruit is daar dus. De functie van de airco in dezen is het in de rest van de auto kouder te maken. Dat kan soms vrij moeilijk zijn. Voorkomen is beter dan genezen. Doe toiletzeep op een washandje en smeer daarmee de ruit in. Je krijgt dan een waterfilm bij het neerslaan en daar kun je gewoon doorheen kijken. Je ziet het nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Controleer of je niet ergens lekkage hebt. Kijk onder jouw automatten en zovoort.
Maar de vele andere tips zijn natuurlijk ook het onderzoeken waard!