Mag je autorijden na geslaagd te zijn, maar nog niet het rijbewijs hebt?

Mijn vraag is eigenlijk, mag je autorijden als je rijbevoegd en verzekerd bent (en dit geregistreerd staat bij het RDW/CBR), maar het fysieke rijbewijs nog niet in handen hebt en dit al wel is aangevraagd bij de gemeente? Dus nadat je geslaagd bent voor het praktijkexamen en de examinator dit doorgegeven heeft.

Er wordt altijd vertelt dat dit niet toegestaan is, en er zijn hierover ook vele meningen te vinden op internet maar ik kon geen officiële bron vinden. De ene zegt dat het een misdrijf is om zonder rijbewijs te rijden, en de ander zegt dat dit een overtreding is.

Graag zou ik weten waaronder dit precies valt, dus:

- Is het een misdrijf (rijden zonder rijbewijs/rijbevoegdheid)?
of
- Is het een overtreding en valt dit onder het niet kunnen tonen van een (geldig) rijbewijs?

In het eerste geval keert de verzekeraar natuurlijk niet uit bij eventuele schade, maar keren ze wel uit in het tweede geval?

Graag met betrouwbare bron omdat er veel meningen over zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
67.7K

Het beste antwoord

Je vraagt het rijbewijs aan bij je gemeente. Het is vervolgens de vraag, of de datum van het behalen van je rijbewijs op het rijbewijs vermeld wordt, of de aanmaakdatum. Dit wil nog wel eens verschillen. De gevolgen van het rijden terwijl je het rijbewijs nog niet hebt ontvangen, kan dus ook sterk verschillen. Van het rijden zonder in het bezit te zijn van een rijbewijs, tot het lichtere niet kunnen tonen van het rijbewijs, terwijl je dit volgens het systeem wel al in het bezit bent.

Komen we op de verzekering in geval je schade rijdt. In geval er een latere datum genoteerd wordt op je rijbewijs ( de aanmaakdatum), zul je aanspakelijk worden gesteld voor alle schade. Dit kan zeer grote gevolgen hebben. Komt op het rijbewijs wel de datum te staan van de dag waarop je examen hebt gedaan, dan ben je wel verzekerd.

Daar het dus nog wel eens wil verschillen welke datum aan wordt gehouden is het advies, om niet te gaan rijden, totdat je daadwerkelijk in het bezit bent van het rijbewijs in creditcardvorm. Doe je dit niet dan loop je dus een risico!
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik ervan begrepen heb is dat er een aantal periodes zijn. 1 - Vanaf het moment dat de examinator zegt dat je geslaagd bent maar voordat dit geregistreerd staat in het systeem:
In deze periode kan je nog niet rijden of het rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Het wordt in dit geval aangerekend als een misdrijf, en de schade die je eventueel maakt zal door de verzekeraar op jou verhaald worden. 2 - Vanaf het moment dat geregistreerd staat dat je het praktijkexamen gehaald hebt maar voordat je het rijbewijs aanvraagt:
Zelfde gevolgen als in periode 1, maar je kan nu het rijbewijs aanvragen. 3 - Vanaf het moment dat je het rijbewijs hebt aangevraagd bij de gemeente maar deze nog niet in ontvangst hebt genomen:
Voor de datum van uitgifte, zelfde gevolgen als in periode 1 en 2.
Op en na datum van uitgifte, boete á € 90 voor het niet kunnen tonen van het rijbewijs, maar de verzekering keert uit bij gereden schade. Graag hoor ik of ik het zo begrepen heb. in ieder geval bedankt voor het antwoord!
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
1. Rijden ZONDER rijbewijs is een overtreding
2. Rijden terwijl je rijbewijs ongeldig is verklaard is een misdrijf. Het gaat dus om welke datum wordt geregistreerd op je rijbewijs ( en dus ook in de systemen). Soms wordt de datum van het examen aangehouden. Soms de aanmaakdatum ( vaak een week later dan de examendaum). het risico dat je loopt is het maken van een overtreding, het rijden zonder rijbewijs, plus het aansprakelijk gesteld kunnen worden voor gemaakte schade. Wacht dus gewoon tot het moment dat je het rijbewijs daadwerkelijk in handen hebt. je hebt er 17 of 18 jaar op kunnen wachten, dus die ene week extra kan er dan ook nog wel bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, ik ben hiermee erg geholpen. Het rijbewijs heb ik al in bezit, maar onlangs kwam dit ter sprake ergens. Het gaat mij puur om hoe het nou precies in elkaar steekt en omdat er zoveel tegenstrijdige informatie te vinden is over dit onderwerp. +1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Nee, je mag niet aan het verkeer deelnemen totdat je het rijbewijs hebt. Dat staat op de site van rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/waar-en-hoe-kan-ik-mijn-eerste-rijbewijs-aanvragen.html

Toegevoegd na 25 minuten:
Je bent strafbaar voor het rijden zonder rijbewijs en riskeert een boete. Als bestuurder van een motorvoertuig ben je namelijk verplicht je rijbewijs te laten zien zodra een politieagent daarom vraagt. Je moet altijd een origineel en geldig rijbewijs kunnen laten zien, een kopie is niet geldig.

Rij je zonder rijbewijs met een motorvoertuig, dan loop je de kans dat jouw verzekeringsmaatschappij eventuele schade niet dekt.

Voor het niet kunnen tonen van een rijbewijs geldt een boetebedrag van € 90.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier staat echter niet wat er gebeurd als je toch gaat rijden. Ik wist al dat dit niet mocht, maar ik zou graag willen weten waar dit onder valt. Is het dus een misdrijf of overtreding, en ben je verzekerd als je schade rijdt?
Powergen
8 jaar geleden
Je rijdt zonder rijbewijs en een overtreding. Ik heb mijn rijbewijs gehaald en ook in bezit, maar ga ik nu toch rijden en laat ik mijn rijbewijs thuis. Dan nog maak ik een overtreding. Veroorzaak ik nu een ongeluk, kan het zijn dat de verzekeringsmaatschappij niet uitbetaald.Ik kan namelijk niet aantonen dat ik rij bevoegd ben.
Amadea
8 jaar geleden
Het is dus een overtreding en je loopt kans dat jouw verzekering niets betaalt.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
@powergen: wat je zegt is natuurlijk lariekoek. dat je je rijbewijs niet bij je hebt en niet kunt tonen, betekent niet dat je verzekering niet uitbetaalt na het veroorzaken van schade. uit de politiesystemen is immer zo op te vragen of je rijbevoegd bent of niet. het kunnen tonen van een rijbewijs staat dat niet in de weg. gelukkig maar ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@AlphaLimaSierra: Precies!
Als je geslaagd bent voor je rijbewijs ben je rij-bevoegd. Als je dan gaat rijden zonder je rijbewijs te kunnen tonen is dat een overtreding. Een misdrijf is het als je gaat rijden terwijl je onbevoegd bent om te rijden (nog niet geslaagd of ingenomen rijbewijs).
jc54
8 jaar geleden
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
rijden zonder rijbewijs:
De rijbewijs verplichting komt voor uit artikel 107 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994. De strafbepaling staat in artikel 177 lid 1. En volgens 178 lid 2 is dat een overtreding. Rijden met een ingevorderd rijbewijs is wel een misdrijf.
tinus1969
8 jaar geleden
Je bent pas rij-bevoegd als je je rijbewijs ook daadwerkelijk hebt opgehaald bij de gemeente.
Artikel 107 lid 1 Wegenverkeerswet luidt:
'Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.'
Het is dus niet genoeg om geslaagd te zijn -er moet een rijbewijs afgegeven zijn door de 'daartoe bevoegde autoriteit' = de gemeente.

Uit artikel 177+178 Wegenverkeerswet blijft dat dit een overtreding is.