Hoeveel meter moet er voor een garage vrij zijn om in te rijden?

We hebben een garage in een gebied vol met andere garages.

(Zie tekening in bijlage)
Groen: Garages
Oranje: Onze garage
Wit: straat (met lijn dat goot in het midden aanduid)
Blauw: huizen, tuinen, ...

Al vele jaren hebben wij onze garage staan zoals aangeduid op het plannetje. Ooit heeft de eigenaar van het huis met de hoek in een deel van zijn tuin en stuk moeten afgeven, voor het aanleggen van dat plaintje. Door het onderste deel van de straat (2,70m breed) wordt gereden met auto's. Er is dan daarnaast een pleintje van ongeveer 4,30m breed dat pas start bij de garages, en dat wij gebruiken om in onze garage te kunnen draaien.

Het probleem is echter dat mensen parkeren op dat pleintje, waardoor we er niet (of toch erg moeilijk) in slagen om in onze garage te rijden. Er blijft dan immers slechts een 3m over... Enkele dagen geleden kregen we hierover ruzie met één van de buren, aangezien die zich niet wou verplaatsen en zei dat hij het recht had om daar te staan en dat wij maar "moesten leren autorijden".

Die persoon heeft ons bijna aangevallen juist om dit kleine struikelblok.

Mijn vraag is nu of er wettelijk gezien iets is van een minimum afstand die vrij moet blijven voor een garage om er in te kunnen rijden of dat er iets is dat we zouden kunnen doen. Want het blijft voor ons onmogelijk om zo in onze garage te rijden, terwijl we zelf voor onze beiden auto's plaatsen hebben voorzien op eigen domein om op straat plaats vrij te houden voor anderen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Antwoorden (1)

Zoals jij de situatie schetst is het niet ongoorloofd om daar te parkeren, sociaal is wat anders.
De oplossing is contact opnemen met de gemeente om te vragen of er een parkeerverbod kan worden ingesteld omdat in de huidige situatie het normaal gebruik van de garage kan worden verhinderd door geparkeerde auto's.