Mag ik bijna uitsluitend prive rijden met een zakelijke (lease)auto?

Ik vind dat het langzaam tijd wordt voor opslag, toevallig wil ik ook een auto, maar is dat nu te duur. Daarom kwam ik op het idee mijn werkgever om een zakelijke lease-auto te vragen. Alleen zal ik er bijna alleen prive mee rijden omdat ik dichtbij mijn werk woon (althans het filiaal waar ik meestal moet zijn). Zo is het voor haar voordeliger en voor mij ook, aangezien ik dan een nieuwe auto met full operational lease rijd(incl. wegenbelasting, verzekeringen e.d.). Ik wil haar dan wel vragen de prive bijtelling ook voor haar rekening te nemen.

Is dit wettelijk toegestaan? En zijn er dan nog dingen waar ik aan moet denken?

Het gaat om een Volkswagen Up.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo voordeliger. Kost minstens 300 euro per maand om de auto te leasen en als de werkgever ook de bijtelling compenseert is dan nog eens 200 euro extra per maand. Kosten voor de werkgever zijn dan minstens 500 per maand.
Computoon
9 jaar geleden
De bijtelling is altijd een werknemerslast, die is er namelijk vanwege het privévoordeel dat een werknemer heeft met een leaseauto. De bijtelling zelf kost de werkgever niets. Het is alleen een fiscale constructie om het juiste bedrag 'loon voor loonheffing' te krijgen, waarover de loonheffingen berekend moeten worden. Als de werkgever echter het nadelige gevolg van de bijtelling in het nettosalaris wil compenseren, dan zal hij het gebruteerde bedrag
van dat netto nadeel moeten geven als brutosalaris. In mijn rekenvoorbeeld kwam ik uit op een bedrag van euro 105.- als nettogevolg voor de werknemer van de bijtelling van 20% van de cataloguswaarde van de auto. Om dat nadelige gevolg van die euro 105.- weg te werken, zal de werkgever ca (100/58 * 105) = eur 181,04 salaris extra moeten geven, als de top van het inkomen in de 42%-schijf zit.
Als de werknemer met de top van zijn salaris al in de 52% belastingschaal zit nog meer (namelijk eur 218,75) Met het gevolg dat de werkgever zich helemaal 'blauw betaalt' want dan worden ook de premies voor de werknemersverzekeringen en de zorgverzekeringswet hoger en in ieder geval ook nog het vakantiegeld (8% over het basissalaris). (Hij was sowieso al de kosten kwijt aan de leasemaatschappij) Ik voorspel dat er geen compensatie voor de bijtelling gegeven gaat worden, al heb je nog zo'n sympathieke werkgever :-)

Antwoorden (1)

Dat mag.

Een verstandige werkgever geeft echter geen leaseauto in plaats van opslag. Een leaseauto is voor de werknemers die 'm nodig hebben, zoals werknemers ook een laptop en een mobiele telefoon nodig kunnen hebben voor de zaak. Denk aan medewerkers in de buitendienst of directieleden. Er is voor een werkgever geen reden om aan een medewerker in feite een auto cadeau te doen. (Je schrijft dat je er vrijwel uitsluitend privé mee gaat rijden.)

Opslag gaat in de regel met enkele procenten tegelijk. Zeg 3%.

Stel dat je nu een modaal salaris hebt van euro 2700.-/maand. 3% daarvan is euro 81,00. Laten we niet flauw doen en maken we er eur 100.-/maand van. Als een werkgever 'jouw' auto wil leasen, is hij al gauw minstens euro 200.-/maand kwijt.

Maar goed, stel dat je de auto krijgt. Maandelijks wordt voor de benzineuitvoering van 'jouw' auto 20% bij je salaris geteld. (Er zijn fiscaal een paar van die percentages maar het gaat me om het voorbeeld.) Stel dat jouw model een cataloguswaarde van euro 15.000.- heeft. Dan krijg je maandelijks een fiscale bijtelling van ((15000*20%)/12) = euro 250.-. Dat bedrag wordt dus bij je loon geteld (je krijgt het niet maar het wordt er wel bij geteld) en ook over dat bedrag wordt loonheffing ingehouden. Stel 42% = euro 105.-. Netto houd je daardoor per maand euro 105.- minder over dan iemand met datzelfde modale salaris van euro 2700.- maar zonder die auto.

Voor de werkgever zitten er echter meer kosten aan vast. Want over dat extra 'loon' (die euro 250.- dus) moet hij ook extra premie afdragen voor de werknemersverzekeringen en de zorgverzekeringswet. Nemen we dat premiepercentage voor de ww, de wia en de zorgverzekeringswet even op 16%. Dan kost die leaseauto aan je werkgever:
de euro 200.- die hij moet betalen aan de leasemaatschappij en de 16% over die bijtelling van 250.-, is euro 40.-. En dat iedere maand opnieuw.

Ook zijn er werkgevers die aan leaserijders een eigen bijdrage vragen voor het privégebruik.

Ik zou er maar eens goed over nadenken, voor je de vraag voorlegt.

Toegevoegd na 1 uur:
Met dank aan de reactie: denk ook aan de brandstofkosten die de werkgever kwijt is.

Parkeerkosten en de kosten van het wassen van de leaseauto en andere autogerelateerde kosten mogen fiscaal vergoed worden zonder dat dit leidt tot extra kosten voor de werknemer. Maar ze gaan wel ten laste van de portemonnee van de werkgever.

Bekeuringen zijn overigens (vrijwel?) altijd voor eigen rekening.

Toegevoegd na 1 uur:
Bijtelling:altijd voor wn.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Dan nog even de benzine die de werkgever moet betalen.
paulus811
9 jaar geleden
Ik werk bij een van de grootste accountantskantoren en heb een leaseauto vanwege het functieniveau. Ik hoef er geen km zakelijk mee te rijden. Het is voor veel bedrijven geen noodzakelijk kwaad om een auto te verstrekken, maar een interessante arbeidsvoorwaarde.