wordt een EGR-klep altijd vervuild (ook bij nieuwe diesels)?

Dieselmotoren hebben een EGR-klep. Uitlaatgassen worden terug de motor ingeleid om vervuiling te reduceren (waarschijnlijk politiek volledig oncorrect uitgelegd, maar das ok).
Ik heb een diesel auto waarbij deze klep nog wel eens problemen wil geven. Is ook al een oudere auto (2004) dus dat kan je verwachten.

De daadwerkelijke vraag is of deze EGR klep bij élke dieselauto vervuild raakt en of de nieuwere diesel (laten we na 2010 zeggen) dezelfde problemen?

9 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alleen dieselmotoren hebben een EGR klep, ook benzinemotoren zijn hier van voorzien. Bij vaak in lage toerentallen rijden zal de vervuiling het hoogst zijn.^lr

Het beste antwoord

Het antwoord is JA, lees hieronder waarom:

Een EGR-klep (oftewel Exhaust Gas Recirculation klep) zorgt er inderdaad voor dat de uitlaatgassen terug de motor ingeleid worden.

Bij een diesel/luchtmengsel dat met een overschot aan zuurstof verbrand komt NOx vrij. NOx is belastend voor het milieu en de uitstoot moet bij nieuwe motoren volgens de richtlijnen gereduceerd worden.

Met het terugvoeren van een deel van de uitlaatgassen, welke zuurstofarm zijn, wordt de verbrandingstemperatuur gereduceerd waardoor de NOx uitstoot afneemt.
De EGR doet met name zijn werk in in deellast, als er bijvoorbeeld 100 gereden wordt op de cruisecontrole. In vollast is de klep dus gewoon gesloten.

De verbranding in de motor wordt door de toepassing van de EGR minder volledig (o.a. door gereduceerd zuurstofgehalte) waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Hiermee vormt zich in het inlaatspruitstuk en EGR regelklep veel aanslag , soms zelfs zo veel dat er motor storingsmeldingen en andere problemen kunnen ontstaan. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast veel uitlaatgassen worden bijgemengd in de verbrandingslucht. Hiermee ontstaat de veel bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken met een diesel voertuig.