Als je op de autosnelweg iemand rechts voorbij rijdt maar je blijft wel op die strook rijden ... Is dit dan eigenlijk inhalen en mag dit ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
36.2K

Het beste antwoord

Zolang je niet in een file rijdt, is dat inhalen en verboden, ook al blijf je op dezelfde strook rijden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is rechts inhalen van een file wel toegestaan.

Artikel 13

1.
Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2.
Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

Toegevoegd na 7 minuten:
Artikel 11

1.
Inhalen geschiedt links.

2.
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

3.
Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.

4.
Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.

5.
Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja dat is inhalen. Je gaat die andere auto toch voorbij? Je gaat hem toch uiteindelijk in je achteruitspiegel zien?
Je mag in Nederland alleen maar links inhalen en rechts voorbij gaan mag niet. Kan je een bekeuring voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook altijd al af.
Het kan nooit zijn dat als ik rechts netjes 100 rijdt en de linkerbaan staat regelmatig op de rem, waardoor de snelheid daar terugloopt tot 50 dat ik dan niet rechts gewoon door mag rijden. Als ik daar dan ook op de rem trap om mijn linker buurauto niet in te halen, dan creëer ik een file op mijn weghelft en dat is dan weer het hinderen van verkeer en dat is ook strafbaar.

Toevallig heb ik een maand geleden op bovenstaande manier een politie-auto ingehaald en die heeft me geen stopteken gegeven en ik heb ook nog geen post van het CJIB ontvangen, dus ik denk dat zo lang jij niet zigzagt van links naar rechts naar links jouw voorbeeld niet als inhalen beschouwd wordt, maar gewoon als netjes met je eigen snelheid doorrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij wegmisbruikers e.d. zie je dat hier ook bekeuringen voor worden gegeven, er wordt dan vaak gezegd links reed niet door.. toch is dat geen excuus. Je hebt dus mazzel gehad.
Ja, dat is inhalen en nee, dit mag niet.
Dat degene die links blijft rijden ook fout zit dat doet er voor jou niet toe.

Er zijn wel van die hele lange opritten, waar je dat vaak ziet gebeuren.
Ik schrik er altijd van als een auto mij rechts voorbij raast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist bij een oprit mag je over de invoeg strook WEL rechts inhalen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar niet voorbij razen, bij een te groot snelheidsverschil brang je het verkeer in gevaar wat goed zou kunnen zijn voor een artikel 5 bekeuring. De oprit is ervoor om in te voegen, je moet een snelheid aannemen die aangepast is aan de rest van het verkeer, en waarbij je voor jou het meest veilige/beste punt neemt om daadwerkelijk naar de andere baan te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's waar.
In het algemeen geldt: 'wie rechts wordt ingehaald, rijdt te lang links!' :-)
Anderen hebben dit al gezegd: Een file mag je , ongeacht snelheid (mits beneden het toegestane maximum) rechts inhalen.
De vraag is nu: Wat is een file.
Een file ontstaat door verstopping op de weg verder voor je.
Ik weet niet hoe er beslist zou gaan worden als er een trage linksplakker rijdt (100@120) met een rijtje auto's er achter en je gaat dat rijtje inhalen. Dat is eigenlijk een file behalve die voorste....
Veel meer kennis op dit soort vragen is aanwezig op www.flitsservice.nl

Ik raad je aan om jou vraag daar te stellen (of op die site ernaar te zoeken, want dit is daar al aan de orde geweest)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts in halen mag niet, uitzonderingen zoals gemeld zijn de file.

Als je echter voorsorteerd of de persoon naast je sorteert voor voor links en die baan gaat dus ergens anders heen dan waar jij heen gaat (afrit, splitsing van de snelweg e.d. is rechts inhalen wel toegestaan.
Als er op de linkerbaan veel geremd wordt waardoor jij rechtsrijdend 70km p/u moet gaan rijden om niet in te halen moet je dit doen, je mag nog steeds niet rechts inhalen, er zal ook een reden zijn dat de mensen remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk op de link naar de definitie van een file.

Als je iemand op de omschreven manier inhaalt buiten de definitie van een file ben je strafbaar, maar als degene die jij inhaalt onnodig op de linkerbaan blijft hangen zijn er twee fout. Overigens praat je dan niet over iemand die "slechts"500 m niet naar rechts opschift dit moet over een lange afstand gebeuren.

Blijft over de leuke discussie wie er "gevaarlijker/hinderlijker"bezig is.

Mocht je een bekeuring krijgen zonder aan de kant gezet te zijn zou ik altijd bezwaar aantekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... 500 meter is anders meer dan voldoende om plaats te maken voor achteropkomend verkeer...
Het gaat om jij rijd links 120km en je mag 130 en rechts rijd er een auto gewoon zoals het hoort.
Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden.
Is er dan de politie in de buurt zal deze dan ingrijpen op de linker bestuurder die dus altijd rechts moet houden.
Maar die persoon een teken geven van hé wat doe je is veiliger als rechts voorbij gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
"Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden." Nee, dat mag niet.
is niet inhalen; men zegt in een file mag elke afgelijnde (!) rijstrook sneller bewegend dan een andere maar wat is de exacte betekenis van file, 20-30 per uur, 40-50/u bij 2-3 rijvakken, 70-80/u waar je > 100 mag....? file is toch niet "stilstaan" hé? van 1e rijvak naar 3e rijvak en dan terug naar 1e om een middenvakrijder te passeren, DAT is pas gevaarlijk rijden!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
De vraagsteller noemt geen file.