Na hoeveel jaar moet een distributieriem per se vervangen worden als er weinig gereden is ?

Volgens de boekjes moet een riem vaak na tig jaar vervangen worden. Een Opel Astra heeft minder dan 50.000 km gereden. Hoe groot is het risico nou werkelijk dat de distributieriem het begeeft voordat de 50.000 km bereikt is? Kent iemand daar voorbeelden van?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's moeilijk te zeggen wanneer de distributieriem vervangen moet worden, het hangt sterk af hoe er met de auto gereden is(agressief of juist erg rustig), bij mijn auto was dat al bij 60.000Km(terwijl er 120.000 Km voor de vervanging staat) en ik rij 40.000 per jaar dus na 1,5 jaar moest deze al vervangen worden. Maar ik krijg een melding in m'n display dat het zover is, een Astra heeft dat niet, ik denk ook niet dat jouw Astra chip-tuned is zoals bij mij het geval, dus denk ik dat het risico erg laag is dat de riem vervangen moet worden voor de 50.000Km, alleen een visuele inspectie geeft je meer zekerheid hoelang je ongeveer met de riem nog kunt rijden.

Antwoorden (1)

Als de kilometers niet bereikt worden, is het wel verstandig om zo ongeveer na 5 of 6 jaar de distributieriem te (laten) vervangen. Na verloop van tijd komen er zgn. droogte-scheurtjes in het materiaal, waardoor de riem aan sterkte verliest en kan breken. Een gebroken distributieriem kan ernstig motorschade tot gevolg hebben.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees de vraag nog eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom ? Dit lijkt me een uitstekend antwoord. Ook als je niet rijdt, elke paar jaar vervangen wegens uitdrogen. Het risico is misschien niet heel erg groot, niet 50 % ofzo, maar de kosten ALS hij breekt zijn gigantisch en die paar tientjes 'besparing' door met een oude riem te gaan rijden niet waard.