Je loopt buiten de bebouwde kom aan de linkerkant van de weg. Je wordt vervolgens aangereden, omdat je niet opzij ging. Wie is dan strafbaar?

Laatste keer weer een situatie tegen gekomen op een polderweg dat ik bijna iemand voor zijn sokken had gereden omdat deze persoon niet opzij wilde. Kon ook moeilijk met een vrachtwagen vanaf de andere zijde. De vrouw, met hond, deed het letterlijk in de broek (plasje op de weg), toen de vrachtwagen zijn toeter liet horen en ik met mijn auto vlak voor haar stil stond.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

In de wet is vastgelegd dat bij een aanrijding tussen een gemotoriseerde verkeersdeelnemer en een zwakke verkeersdeelnemer (bijvoorbeeld: een auto en een fietser) de bewijslast wordt omgedraaid ten nadele van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer.

De bestuurder van het motorvoertuig zal dan dus de schade van de voetganger of fietser moeten vergoeden, tenzij hij bewijst dat hij er alles aan heeft gedaan om een ongeval te voorkomen.

In vaktaal zegt men ook wel dat de bestuurder van het motorvoertuig moet bewijzen dat hem ‘rechtens geen enkel verwijt' kon worden gemaakt. In de praktijk lukt het een bestuurder van een motorvoertuig zelden om te bewijzen dat hij er helemaal niets aan kon doen.
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wandelaars moeten altijd aan de verkeerde kant van de weg lopen, zodat het verkeer ze niet in de rug nadert maar van voren. Het is van haar ook net netjes om niet aan de kant te gaan oid.
Maar strafbaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Strafbaar is niemand, het gaat hier om aansprakelijkheid voor de schade en schuldig aan het ongeval.

Als je een voetganger (of fietser) aanrijdt - in wat voor situatie dan ook - ben je altijd aansprakelijk, vanwege de kwetsbaarheid van deze verkeersdeelnemers is dat zo geregeld in de wet. In dit geval is de automobilist ook nog eens schuldig. De wegenverkeerswet zegt namelijk dat je je snelheid moet aanpassen aan de afstand van de weg die je kunt overzien. Als je een voetganger die daar al loopt aanrijd heb je dus dermate hard gereden dat je niet kon stoppen binnen de afstand tot de voetganger.

In het voorbeeld wat je geeft is er geen keuze tussen de vrachtwagen rammen of de voetganger, je moet gewoon stoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In dat geval had je eerder moeten stoppen. Je mag er niet vanuit gaan dat ze in de berm springen. Vaak schatten voetgangers en fietsers ook de snelheid van auto's te laag in. Omdat zij de zwakkere verkeersdeelnemers zijn, wordt jij geacht de situatie goed op te lossen. Zeer langzaam aan komen rijden, dus. Dan kan je ook rustig stoppen als 't niet allemaal bij elkaar op de weg past.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het fout gaat dan ben jij als automobilist en/of bestuurder aansprakelijk voor de schade. Aan deze aansprakelijkheid zou een strafrechtelijk onderzoek kunnen volgen. De kans dat je dan uiteindelijk strafbaar wordt bevonden is klein, maar weldegelijk aanwezig...

Als automobilist en/of bestuurder wordt jij geacht om zo ver mogelijk uit te wijken voor de zwakste verkeersdeelnemers. En hier doet het er niet toe of dat de vrouw met hond nu links van het midden van de weg loopt. Of dat zij met de hond in de berm loopt