een jaar het rijbewijs geen eigen auto hoe zit dat met de verzekering als iemand overlijd?

Mijn man heeft een jaar het rijbewijs, en rijd in de auto van mijn opa. Mijn man staat aangegeven als 2de chauffeur. Hoe zit het dan met de verzeker als mijn opa komt te overlijden ( opa is terminaal). De auto staat op mijn opa's naam.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Dan moet de auto worden overgeschreven en de verzekering worden gestopt en opnieuw worden afgesloten. De auto behoort wel tot de erfenis dus als er meer even zijn moet er gedeeld worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opgeschoven? Ondanks dat hij aanstaat als 2de chauffeur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2e bestuurder wordt eerste eigenaar. Moet je inderdaad overschrijven op het "postkantoor"
ItisILeClerc
9 jaar geleden
erven worden eigenaar, 2e bestuurder wordt helemaal niks en is gewoon klaar met besturen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En mocht opa schulden hebben, dan moet je ook oppassen met rijden in de auto nadat hij is overleden: normaal gesproken zou je daardoor de erfenis accepteren, en dus ook eventuele schulden. Je kunt er daardoor niet meer voor kiezen om de erfenis beneficiair te aanvaarden (waarbij eventuele schulden alleen uit de erfenis betaald worden en de erfgenamen dus niet zelf op hoeven te draaien voor die schulden) of eventueel te verwerpen. Ik weet niet of daar nog anders naar gekeken zou kunnen worden wanneer iemand al als tweede bestuurder bekend is bij de verzekering, maar ik vermoed dat dit helemaal losstaat van de afhandeling van de erfenis. Ik raad je aan om je goed te laten informeren door een notaris of advocaat daarin. En ja, de tweede bestuurder is gewoon uitgestuurd. Opa is immers eigenaar, en opa betaalt de verzekering. Die vervalt gewoon na zijn overlijden. Als het Opa's bedoeling is dat uiteindelijk je man de auto krijgt, is het waarschijnlijk gemakkelijker om - als opa daar nog toe in staat is - de auto vóór zijn overlijden over te schrijven op naam van je man en dan opa - als en zolang hij nog in staat is om te rijden - als tweede bestuurder op te geven in plaats van andersom.
Als opa komt te overlijden stopt de autoverzekering. Je man moet de sleutels van de auto inleveren en de waarde van de auto valt in de totale erfenis. Na afhandeling van de erfenis, kan hij misschien de nieuwe eigenaar worden.