Wat is zuiniger: airco of raam open?

Misschien gaat het maar om tiendes van een liter/100km, maar ik vraag me af wat uiteindelijk zuiniger is (theoretisch): in je auto een raam op een kier, een raam helemaal open, alle ramen open of gewoon de airco aan op koud. Bij de eerste opties verander je de CW waarde van de auto. Bij de airco loopt de compressor mee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5K
tinus1969
9 jaar geleden
Er is geen universeel antwoord, omdat dit afhangt van de snelheid. Bij hoge snelheid is airco efficiënter (ivm hoge luchtweerstand). Bij lage snelheid speelt luchtweerstand geen rol.

Het beste antwoord

Dat van die airco en die ruiten is er zo ook eentje. Het merk en type van uw wagen, uw rijstijl, weer en wind, het wegennet, de buitentemperatuur en de gewenste temperatuur in uw wagen, uw snelheid, het type airco, de aërodynamica van uw auto, het speelt allemaal mee. En vaak grijpt het ook nog eens op elkaar in.

Telkens iemand de moeite doet om het uit te proberen, is het antwoord anders. Een Amerikaanse wetenschapsjournalist haalde met een grote Pontiac 12,4 kilometer uit een liter met de ramen dicht en de airco uit. Met de airco aan zakte dat tot 12,2 km/l en met de vier ramen omlaag werd het 12,0 km/l. De airco kwam er dus beter uit.

Energie-onderzoekers uit Florida testten een Volkswagen GTI. Bij hen steeg het verbruik met 3% met open ramen, en 12% met de airco aan. Hier komen de ramen er beter uit.
Eindconclusie: met de ramen open heb je meer luchtweerstand, en dat kost energie. Met de airco aan moet je motor een extra toestel aandrijven, en dat kost energie. Hoeveel, hangt in beide gevallen van de omstandigheden af
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij hadden vroeger windafwijzers: dan kon je je raampje of schuifdak op een kiertje zetten, zonder dat het gelijk begon te tochten. Misschien waren die dingen helemaal zo gek nog niet? Maar inderdaad, ik denk dat wanneer je dit vier dagen met dezelfde constellaties test, je ook steeds weer verschillende resultaten behaalt

Andere antwoorden (2)

Het ligt eraan hoe hard je de airco en op welke temperatuur je hem zet.

Om zoveel mogelijk energie te sparen schakel je de airco tijdens de zomer nooit lager dan vijf graden onder buitentemperatuur. In de winter nooit hoger dan vijf graden boven de buitentemperatuur. Dit zorgt voor een extra verbruik van minimum 3 tot 8 procent.

Rijden met open ramen zorgt voor een hogere luchtweerstand, goed voor een meer verbruik van gemiddeld tien procent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, ik had zelf in die oorde van grootte gedacht
Zeker in de nieuwste auto's is het zuiniger om de airco aan te zetten.

Met ramen open kost het meer energie om de auto vooruit te duwen omdat deze niet meer gestroomlijnd is.
Een dynamo aandrijven om stroom voor de airco op te wekken kost dan minder energie.

Daarbij loop je ongemerkt gehoorschade op als je een lange rit met open ramen rijdt.
Het is dus verstandig om gewoon de airco te gebruiken wanneer je deze in de auto hebt.