auto schakelt niet meer, wat kan dit zijn?

Heb hier een auto merk ford ka van 2000.
Mijn vriendin reed al een tijdje rond met het gevoel dat als ze rond reed de auto veel toeren maakte iedere keer ze schakelde en niet meer zo optrok gelijk ervoor. Nu toen ze op de autosnelweg aan het rijden was begon ze een verbrande geur op te merken van rubber. Iets verder is ze dan aan de kant moeten gaan staan want uiteindelijk kon ze ook niet meer schakelen.

Mijn vraag is nu aan wat dit kan liggen? Is dit de versnellingsbak, de versnellingskabel of iets anders wat kapot is??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bordesteker zegt prima ! Het kan de rijstijl vj vriendin zijn het rijden met slippende koppeling dn dat is niet goed . Nu mogelijk een koppeling Stellings probleem ! Maar na een brandlucht de platen en ! De druk groep . :(. Dat setje kost je al snel 400€ ?!?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook een Ford Ka gehad, op een gegeven moment was het net of deze op hol sloeg, kon 'm niet meer met alleen de rem tot stilstand krijgen, had er de handrem bij nodig. Even later niets meer aan de hand. Naar de garage, hier konden ze niks vinden maar ze onderschreven wel mijn gevoel, nl wanneer ik de koppeling in trapte het net was of je op een veer stond. Zo heb ik een paar maanden rond gereden, niks aan de hand eigenlijk tot ik op een goede/kwade dag gelukkig vlakbij de garage niet meer kon schakelen. bleek dat er een veer uit de koppelingsplaat was geknald. Behoorlijk duur geintje om en nabij de €500.00
http://www.t3bus.nl/contents/media/l_t3%20winkel%20019.jpg
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Tjidske jij zegt: "Ik heb ook een Ford Ka gehad, op een gegeven moment was het net of deze op hol sloeg, kon ‘m niet meer met alleen de rem tot stilstand krijgen, had er de handrem bij nodig." Dat heb ik begin dit jaar gehad. Alleen ik zette het contact uit. Dat werkte beter dan remmen. Bij mij waren trouwens de hydraulische cilinders kapot. Ik heb er twee...helaas konden ze van buitenaf niet zien welke van de twee kapot was....uiteraard was het de duurste.

Antwoorden (3)

Het veel toeren maken en niet meer zo optrekken als voorheen lijkt op het effect van een slippende koppeling. De verbrande geur wijst ook in die richting.
Dat je dan niet meer kunt schakelen, vind ik merkwaardig, maar je kunt natuurlijk wel zeggen dat je dan met schakelen ook niet meer verder komt.

Een kapotte versnellingsbak zal het wel niet zijn.

Vermoedelijk moeten de koppelingsplaten vervangen worden en de koppelingskabel afgesteld, wat me een stuk minder duur lijkt dan een versnellingsbak laten repareren.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook eventjes vermelden dat er witte rook onder de motorkap uitkwam. Dit waarschijnlijk omdat het probleem al langer voordeed maar gewoon verder blijven rijden is?
Bordensteker
9 jaar geleden
Het spijt me, maar met die witte rook er ook nog bij kan ik de zwartepiet hier niet meer vinden hoor! Ik heb geen ervaring met een helemaal verbrande koppeling, maar misschien lopen de platen dan ook niet meer goed vrij, en wellicht is het niet meer kunnen schakelen en de rook dan het gevolg. De auto moet in elk geval naar de garage, voor vermoedelijk reparatie van de koppeling.
Misschien kunnen de kosten beperkt worden door slooponderdelen te laten monteren, maar ik betwijfel of het prijsverschil de extra moeite waard is. Tenzij er echt ook iets aan de versnellingbak zou zijn, wat ik nu nog niet denk. Mocht het eventueel mede aan de linkervoet van de chauffeuse liggen, dan moet die “een lesje geleerd worden”.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Vermoedelijk moeten de koppelingsplaten vervangen worden" "Dat je dan niet meer kunt schakelen, vind ik merkwaardig" Als de koppelingsplaten versleten zijn, is het doodnormaal dat je niet meer kunt schakelen. Je krijgt de pook dan niet meer in de versnelling. Motor uit, in twee (of drie, voor gevorderden) zetten, starten, en dan kan je toch nog een eindje rijden.
Bordensteker
9 jaar geleden
Dank u wel voor deze zeer gewenste aanvulling!
Als je een verbrande geur ruikt, zijn dat meestal de koppelingsplaten. Teveel toeren houdt in dat de koppeling slipt. De versnellingsbak is bijna altijd goed!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in de versnellingsbak zit een kabel los.
je kan je garage opbellen of ze een sleepauto willen sturen