Hoe demonteer ik deze slangkoppeling stuurbekrachtiging celica ST162?

Het vreemde is: de hele samestenlling draait nu wel maar niet de plugmoer t.o.v. de het uiteinde van de slang. Is deze op de een of andere manier extra geborgt of zo? Feit is wel dat ik er heel slecht bij kan en de steeksleutel 22 staat dat iets scheef op bout.. P.s Ik benader het geleel van onder de motorkap.. Het is een 2.0 GT uit 1987 met 3SGE motor

Het gaat om slang nr 450 van de expoled view tekening en de aansluitzijde van de pomp

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is me nog steeds niet gelukt. Ik heb het juiste gereedschap. Steeksleutel 24 op het onderste deel en boven ringsleutel op de slangplug... ik oefen erg veel kracht uit maar geeft geen krimp.. ik heb de slang in de aansluitbocht doorgezaagt om meer ruimte te verkrijgen of zelfs het geheel er uit te kunnen draaien maar daar is te weinig ruimte voor rond te bout .Het overgebleven stukje loopt aan op de behuizing pomp :-(

Toegevoegd na 2 dagen:
ps ik heb een nieuwe foto gemaakt van huidige situatie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik stel voor een beter begrip een iets andere vraagtekst voor: “Het vreemde is: de hele samenstelling van het uiteinde van de slang 450 beweegt mee met plugbout 475. Daardoor krijg ik plugbout 475 zo niet verder los (want het lijkt onverstandig zo nog meer kracht te zetten, zonder het uiteinde van die slang kapot te buigen). Is het uiteinde van de slang soms op een of andere manier extra vastgezet op die plugbout?
Feit is wel dat ik er heel slecht bij kan en dat de steeksleutel 22 iets scheef op de bout staat.
P.S.: Ik benader het geheel van onder de motorkap. Het is een 2.0 GT uit 1987 met 3SGE motor Het gaat om slang nr 450 van de exploded view tekening aan de aansluitzijde op de pomp.” Als je het hier mee eens bent (of nadat je de tekst verder aangepast hebt), dan weten we tenminste waar we over praten. Edraket stelt in zijn antwoord dat het los krijgen van de bout tot gevolg zou moeten hebben dat de slangkoppeling los komt. Dan zou de vraag helemaal niet gesteld zijn. Het probleem lijkt me dat bout en slangkoppeling dus alleen maar samen een klein stukje bewogen kunnen worden. Daardoor kan VS ‘Bluebird’ de bout niet verder losdraaien. Zo begrijp ik de vraagstelling. Nu de oplossing nog ... misschien is dit zelfs méér dan "rocket science" dan, beste Edraket? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt! Ik was al te laat. Ik kon niet meer corrigeren.

Het beste antwoord

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoet met "de hele samenstelling draait"

Maar als je bout 450 los draait en demonteert, dan komt de slang vrij van de stuurbekrachtigingpomp.

Ik denk dat het beter is, om een dop- of ringsleutel te gebruiken.
Daarmee kun je meer kracht geven dan met een steeksleutel.
Edraket
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry voor de onduidelijke vraagstelling..Ik bedoel idd dat als ik schroef 475 losdraai dat de slangaansluiting van slang 450 meedraait. Ook de gasket en het deel daar weer onder. Dit laatstgenoemde deel is wel zichtbaar op de exploded view maar zonder codering. Deze plug heeft ook een zeskant, maat 23 .. P.s. voor dopsleutel is er niet voldoende ruimte. Ik heb nu een ring/steek gehalveerd en krijg de ringsleutel er nu mooi op maar ondank dat krijg ik hem niet gedemonteerd
Bordensteker
9 jaar geleden
Ha! Nu wordt de omvang van het probleem duidelijker, maar tegelijk ook groter. Er komt meer van de pomp los dan de bedoeling is.
Je moet hier maar net iemand treffen die hier verstand van en ervaring mee heeft.
Eventueel iets voor een gespecialiseerd autotechniek forum, lijkt me.
Edraket
9 jaar geleden
De kunt proberen om de bout te verwijderen met hamer en beitel. Plaats een staalbeitel op een van de zes vlakke kanten van de bout. Plaats hem zodanig dat door slaan op de beitel de bout kan ronddraaien.
Slaan met hamer en beitel is veel effectiever dan draaien met een ringsleutel, omdat je de bout losschrikt. Gebruik een zo lang mogelijke beitel en een zo zwaar mogelijke hamer. Ik hoop dat je voldoende plaats hebt om met de hamer te slaan. Ik heb een filmpje gevonden waar iemand deze methode toepast.
Deze methode begint bij 35 seconden. http://www.youtube.com/watch?v=VPysFmggJT8