Ik heb wagenziekte maar mag ik gewoon lezen als ik die pilletjes neem ?

Ik wil Dus graag weten of ik dus kan lezen in de auto als ik die pilletjes neem want ik wil als ik op vakantie ga niet de auto onderspugen. Als iemand nog tips heeft voor wagenziekte zeg het aub

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Audio boeken :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, wat ook goed werkt zijn een soort armbandjes vraag er naar in de apotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook 5-10 min lezen en dan even stoppen
Amadea
9 jaar geleden
Wat mobie1980 schrijft wou ik ook tippen! Je moet gewoon niet met je hoofd naar beneden kijken, maar je ogen op de bochten in de weg gericht houden. En dat kan uitstekend met een luisterboek!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen wagenziekte maar als ik ga lezen wordt ik wel heel erg misselijk. Denk dat je ondanks de pilletjes beter niet kan lezen. Gewoon voor je uitkijken en de weg blijven volgen dus... En er is buiten echt veel moois te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem een stuk verse gember mee.
Spoel het wel eerst goed af en bewaar in een zakje. Af en toe erop knabbelen helpt tegen de misselijkheid.

Antwoorden (3)

Nou ja, het MAG wel...
Hoe je daar op reageert is natuurlijk heel persoonlijk. Ik kan, ook met pilletjes, absoluut niet lezen in de auto, maar wel haken, als het iets eenvoudigs is tenminste. Ik ben twee weken geleden met de bus naar Bratislava geweest, een heel eind dus, en ik hoef echt niet te gaan lezen, dan gaat het mis. Maar er waren ook anderen die vaak last hebben van wagenziekte die best even konden lezen.
Maar als je geen risico wilt lopen, zou ik toch iets anders kiezen, luisterboeken, spelletjes, muziek, dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er is natuurlijk niemand die het je verbiedt.
Wat ik weet van reisziekte is dat het het beste helpt zoveel mogelijk naar buiten te kijken, recht vooruit. Dan merk je de beweging van de auto het minste, of je ziet het aankomen (denk aan remmen). Op deze manier wordt je het minst snel misselijk. Als je gaat zitten lezen, "overkomt" je lichaam alle beweging, en kan je hoofd het minder goed plaatsen (de beweging komt hoogstwaarschijnlijk helemaal niet overeen met wat jij leest). Dus je MAG best lezen, maar of het verstandig is, dat denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk 'mag' je lezen na het slikken van die medicatie, de vraag is alleen of dat verstandig is. Als je normaal gesproken sneller misselijk wordt als je leest in de auto, dan zou ik het niet doen. Als het nu zo is dat je normaal gesproken alléén misselijk wordt in de auto als je leest tijdens het rijden, dan zou het kunnen dat je nu wel kunt lezen zonder problemen. Dat is vantevoren niet te voorspellen, en al helemaal niet door ons.

Meestal is het beter om naar buiten te kijken tijdens het rijden als je snel misselijk bent. De informatie die je hersenen krijgen via je ogen en via je evenwichtsorgaan dat beweging voelt, klopt dan met elkaar zodat er geen verwarring ontstaat in dat systeem. Die verwarring zorgt namelijk voor reisziekte. Je kunt dus waarschijnlijk beter muziek luisteren onderweg dan lezen. Wil je toch graag een verhaal volgen, dan zou je ook een audioboek kunnen kopen of downloaden.

Als je wilt proberen of het lezen toch goed gaat, kijk dan in elk geval regelmatig even naar buiten en zorg ervoor dat je ook nog - bijvoorbeeld in je ooghoeken - het bewegende landschap buiten ziet.

Iemand noemde al gember, dat helpt inderdaad ook bij misselijkheid. Eigenlijk alles waar gember inzit: gemberkoek, gembernat, stemgember of gewoon verse gember maakt niet uit. Afleiding helpt over het algemeen ook goed, dus een boeiend luisterboek meenemen is waarschijnlijk niet zo'n slecht idee. Zorg verder dat je iets gegeten hebt (als je gaat overgeven dan wil je wel iets in je maag hebben) maar eet niet te zwaar. Het beste is om gedurende de reis af en toe kleinere beetjes te eten. Zowel langere tijd niet eten als in één keer veel eten kan misselijkheid in de hand werken. De meeste mensen worden minder snel misselijk als ze voorin zitten. Het beste is het vaak om zelf te rijden, maar ik krijg de indruk dat je daar nog te jong voor bent (als dat niet zo is: excuus).

Als je heel erg misselijk bent en je hebt regelmatig last van braken tijdens het autorijden, dan kun je ook je huisarts nog vragen om iets tegen de misselijkheid. Reistabletjes kun je zonder recept bij de drogist of apotheek kopen, maar je huisarts zou je daarbij eventueel nog een anti-emeticum (anti-braakmiddel) voor kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Gember is een van de weinige dingen die ik absoluut niet lust. Zou dat te maken hebben met mijn gevoeligheid voor wagenziekte?
Bij mij helpt het slikken van Cocculus, maar dan nog moet ik niet gaan lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het niet Amadea, gember heeft gewoon een vrij typische smaak. Als kind heb ik een periode geen dingen gelust die een vrij sterke smaak hadden; gember hoorde daar ook bij. Tegenwoordig vind ik het lekker, ik vind het grappig dat het één van de weinige smaakmakers is die zowel bij zoet als pittig kan. Cocculus heb ik echt moeten googelen, had ik werkelijk nog nooit van gehoord en zelfs als ik lees van welke plant het is, komt het me nog niet bekend voor en via google vind ik nog weinig. Grappig, het was me echt totaal onbekend.