Is het erg als de koelvloeistof in een auto bruin is?

De koelvloeistof is bruin en er zitten allerlei vieze (zwarte) brokken in. Is dit erg?

9 jaar geleden
in: Auto's
32.8K

Het beste antwoord

De bruine kleur wijst erop dat er roest in je systeem zit en dat is op zich niet zo erg maar ik zou wel even controleren of het wel koelvloeistof is, ik denk nl dat het gewoon water is wat door roest verkleurd is. Nu is dat niet zo erg maar kan bij de winterdag wel problemen opleveren als het gaat vriezen. De zwarte stukken kunnen de radiateur verstoppen waardoor de koeling minder word omdat delen van de radiateur uitgeschakeld worden, dat is in deze tijd van het jaar wel een probleem omdat juist nu met het warme weer extra hoge eisen aan het koelsysteem gesteld worden.
Ik zou het systeem leeg laten lopen en goed doorspoelen en opnieuw vullen met: of nieuwe koelvloeistof, of een mengsel van water met antivries, antivries heeft een roestwerende functie net als koelvloeistof. Koelvloeistof echter laat zich niet mengen met water.
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Koelvloeistof mengt heel goed met water, alleen gaat dan de beveiliging hard achteruit.