Mag je een auto gewoon voor de deur wassen ?

Ik was mijn auto's regelmatig gewoon in de straat (voor de deur)
Laatst zei iemand dat je er een boete voor kan krijgen, is dit waar, of per gemeente verschillend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
54.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
zou niet weten in tilburg nog nooit van gehoord doe het al wel 60 jaar voor de deur!!

Het beste antwoord

Lekker met een emmertje sop je auto wassen; het is een heimelijk genoegen van mening man. Maar zoals met veel dingen die leuk zijn, schept de overheid er een duivels genoegen in om het te verbieden. Autowassen op straat is milieubelastend. Daarom is het in steeds meer gemeentes taboe.

Het alternatief is de wasstraat: zo’n gigantische installatie met zware, stroomvretende borstels, vele liters rondspattend water en chemicaliën. En vergeet het drogen niet. De autowasbranche zegt dat hun methode minder milieubelastend is.

Hoe dan ook: op de naleving van regels moet worden toegezien, ook als het om een verbod op autowassen gaat. In sommige steden doen ze dat ook. Speciaal opgeleide ambtenaren rijden met oude, dieselgestookte busjes de hele dag stapvoets door de wijken. Op zoek naar de allerlaatste onverlaat met een emmertje sop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hier is het heel normaal (Utrecht) en nog nooit iemand zien ingrijpen, maar wellicht een gemeente verordering. Het beste is dus even de gemeente bellen voor de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag officieel niet maar het wordt gedoogd,je krijgt er geen boete voor

gewoon wassen dat ding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, je doet er niemand kwaad mee.
je geeft juist een mooi voorbeeld:
kijk, hoe lekker schoon de auto wordt.

wel dit: als het erg warm is
kan er een waterverbod gelden
dan mogen geen auto's gewassen met de tuinslang
of er onnodig grasveldjes/privétuinen gesproeid
als je dan je auto wast zou je een bekeuring kunnen krijgen.

het ligt dus in feite aan x-treme weerstomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland is geen wetgeving die het zelf wassen van je auto verbiedt.

Per gemeente kunnen echter extra regels gelden. Zo kunnen er gemeenten zijn waar in de APV (Algemene PolitieVerordening) is opgenomen dat je in die gemeenten NIET je auto op straat mag wassen.

Er zijn ook gemeentes waar je op de meeste plekken wel je auto op straat mag wassen, maar waar dat niet is toegestaan binnen een waterwingebied. De grenzen van het waterwingebied zijn dan met borden aangegeven.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt helemaal - sorry, de oude benaming zit er bij mij te diep ingesleten.
Nee hoor, je mag je ototje gewoon bij je voordeur wassen. Niks mis mee. Alleen geen olie bijvullen mag volgens mij niet. Of tewel olie op grond druppelen krijg je een boete ervoor, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vergeet het maar ik kreeg al jaren terrug een waarschuwing als ik het nog een keer doet
€ 60- bekeuring
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Dit verschilt per gemeente.
In Nijmegen mag het niet overal omdat de afwatering naar de vijvers gaat.
Erna55
5 jaar geleden
Zie hier : https://www.nijmegen.nl/rapportenzoeker/Docs/Burger%20en%20afvalwater%20jul%202014.pdf
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je een boete krijgt, aanvechten. Op de aanname dat het 'milieu belastend' is kun je nooit een bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in welke gemeente was dat