Kan ik zomaar een auto krijgen?

Yo

Mijn oma kwam ovelaatst op het idee om mij ene auto kado te doen. Het enige probleem is voor haar dat ze geen zin heeft in al die papieren en dat ze eigeijk niet zomaar haar geld kan afhalen en weggeven.

Ze zou graag weten wat ze allemaal moet doen om dit allemaal volgens de Belgische wetgeving te doen.

Met vriendelijke groet Jordy

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een heel lieve oma, je moet zuinig op haar zijn!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk wil ik zuinig zijn op haar, het is mijn bovenste beste oma en ik hou van haar. Ze wil graag weten hoeveel ze kan weggeven zonder dat er een heleboel papierwerk bij de pas komt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze kan de auto op haar naam zetten , en dan rijdt jij er gewoon mee? Zo doet mijn zus dat met haar auto op mijn vader zijn naam
Poet
9 jaar geleden
Waarom kan ze het geld niet zomaar afhalen en weggeven? Is ze te oud om naar een pinautomaat te lopen? Of zit het vast in aandelen etc? Als ze jou een auto wil geven zal het geld er toch moeten komen...
Poet
9 jaar geleden
Het is in Nederland in elk geval een vaste traditie dat een autohandelaar geld vraagt in ruil voor zijn / haar auto's. Ik denk dat dit in België ook zo zal zijn ;-) Anders hadden we ook geen lieve oma's meer nodig

Antwoorden (1)

Het is handiger als je zelf de auto koopt nadat je grootmoeder je het geld ervoor geeft. Dan heb je geen gedoe met verzekeringen en als je moeder overlijdt hoef je de auto niet over te schrijven noch erfrecht te betalen.

Je grootmoeder kan het geld voor de auto contant opnemen en aan jou geven (=handgift). Er is dan geen schenkrecht aan de orde.

Je grootmoeder kan het geld overmaken aan jou. Dan kan ze dat doen registreren en betaalt daarbij 3% over het bedrag aan de fiscus.

Ze kan er daarbij echter ook voor kiezen om het niet te laten registreren. Als ze niet binnen 3 jaar overlijdt is er niets aan de hand. Overlijdt ze wil binnen 3 jaar dat geldt de gift niet en wordt het bedrag alsnog beschouwd als onderdeel van de erfenis en als zodanig belast.