Kan er schade zijn als je met de trekhaak tegen een lantaarnpaal komt?

Voor een maand terug reden we achteruit en toen botsten we tegen een lantaarnpaal aan, tot onze grote verbazing was dit precies tegen de trekhaak. Maar nu vraag ik me af als er ook schade kan zijn die niet gezien kan worden? En als dit ook problemen kan veroorzaken als je een aanhangwagen trekt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

een trekhaak zit direct vast aan de carosserie van de auto (mits goed gemonteerd). Dat wil zeggen dat er niet direct schade ontstaat + dat wat getrokken wordt aan het meest stevige van de auto vast zit.

Als je tegen de lantaarnpaal bent aangereden, kan dat hard zijn of zacht. Als het hard was, zal de paal ook scheef staan, maar heb je wel kans op schade die je niet ziet (een kreukelzone die ietwat gebruikt is.
Als je er zacht tegenaan zat, is er niets aan de hand. De "klap" die je krijgt zodra je gaat trekken van een volle aanhanger zal waarschijnlijk meer kracht op de carosserie zetten dan tegen de lantaarnpaal aanrijden.

Alles hangt dus af van de snelheid waarmee je er tegen aan gereden bent. Aangezien het achteruit was, zal de snelheid niet zo heel hoog hebben gelegen. Ik denk dus niet dat er iets aan de hand is.
Als je het zeker wilt weten, ga even langs de garage.
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Mijn man heeft ooit eens heel hard tegen een andere auto op gereden...dom dom dom, maar goed. Die andere auto had een trekhaak en door de klap was deze onder de auto geduwd, waardoor het chassis krom geduwd was. De auto van de tegenpartij had voor het oog alleen wat lakschade, maar werd wel total loss verklaard door de schade eronder. Maar zoals ik al zei, het was een beste klap, met 50 tegen een stilstaande auto.