Kun je ervan uitgaan dat je een verkeersdrempel kunt nemen met de geldende maximumsnelheid?

Laatst reed ik over een verkeersdrempel die ik niet had gezien. Ik hield mij aan de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Toch maakte de auto een flinke klap en raakte de onderkant van de voorbumper het wegdek.
Was deze drempel te hoog? Met de vering/schokdempers/ophanging van de auto was overigens niets mis.

10 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
Poet
10 jaar geleden
Ik ken heel veel verkeersdrempels die je zeker niet moet nemen met de lokale max snelheid. Misschien wel bijna alle. Normaliter staat er dan ook een waarschuwingsbord bij (ipv een plaatselijke snelheidsverlaging).
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ken enkele verkeersdrempels die je wel met de maximumsnelheid (aldaar 50 km/u) kunt nemen. Dat zijn inderdaad uitzonderingen.
Poet
10 jaar geleden
Ik ken er zelfs een paar die je met 130 kunt nemen. Feitelijk niet meer dan een paar witte strepen op een weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In alle omstandigheden je snelheid aanpassen. Vroeger waren er kuilen en nu zijn er drempels. Als je zo blijft rijden kost je dat een keer nieuwe schokdempers!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Tussen Veenendaal en Rhenen. Oude veense grindweg. Liggen ook van die kl*te drempels. Je mag daar 60! Die drempels moet je echt niet harder nemen dan met 20 of je gaat met je kop tegen het dak. En in de 30km zone in Opheusden ben ik met mijn brommer (30km) gelanceerd op de drempels daar. Niet normaal.
bamibal
10 jaar geleden
Normaal houd ik er natuurlijk rekening mee, maar dit keer had ik de drempel over het hoofd gezien. Ik weet eerlijk gezegd niet of de drempel met een bordje was aangekondigd.

Het beste antwoord

Daar mag je alleen van uitgaan als de verkeersdrempel niet als zodanig is aangegeven.

Normaal gesproken is de aanwezigheid van verkeersdrempels aangegeven*. Niet alleen door strepen op het wegdek, maar ook middels een bord. Dit bord waarschuwt voor de aanwezigheid van de verkeersdrempel. Het geeft aan "pas op, goed kijken, bepaal zelf met welke snelheid u deze verkeersdrempel kunt nemen". In die zin is het bord vergelijkbaar met een bord "slecht wegdek": ook daar wordt de maximumsnelheid niet verlaagd, maar dient de weggebruiker te beoordelen welke snelheid nog als veilig en comfortabel kan worden beschouwd.

Het korte antwoord op je vraag is dus: nee.

*
Dit bord is niet nodig binnen een 30km-zone en op een woonerf. Daar kan de aanwezigheid van verkeersdrempels worden verwacht, en is dus een signalering middels bebording nodig.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, daar kan je niet van uitgaan. Zoals je zelf hebt gemerkt.

De maximum toegestane snelheid, zoals de naam al aangeeft is dus de maximum snelheid waar je mee mag rijden.

Je zal je altijd moeten aanpassen aan de situatie, ook bij een verkeersdrempel, deze is altijd duidelijk aangegeven. (Zo niet kan je misschien wel de wegbeheerder aansprakelijk stellen)

Je kan ook niet zeggen dat een bocht te scherp is, omdat je deze niet met 50 kmh kan nemen.

Stukje eigen inzicht/verantwoordelijk als bestuurder van een voertuig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de maximum snelheid houdt in dat je 'niet harder' mag rijden.

Een verkeersdrempel kun je nooit in volle vaart nemen, wanneer je in een 'normale' auto rijdt. De onderkant van de auto komt bij iets meer dan langzaam rijden met een behoorlijke klap op de weg terecht [ik heb het zelf meegemaakt, niet fijn trouwens].

Heb je daarentegen een SUV bijvoorbeeld op hoge banden dan zou het wel kunnen, er is genoeg ruimte.
Een citroën had vroeger veel meer dan gemiddelde vering. Die auto kon het wel "hebben".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, de wegbeheerder is hiervoor verantwoordelijk door juiste bebording aan te brengen.
Met een doorsnee auto kun je dus de aangegeven snelheid aanhouden maar met bijvoorbeeld een Hyundai H100 moet je de aanbevolen snelheid halveren en met een Yamaha XT-500 kun je het verdubbelen.
Veel gemeenten hebben wegen met onjuiste drempels/snelheidsborden dus het is behoorlijk onvoorspelbaar wat je te wachten staat als je ter plekke onbekend bent.