Kan ik mijn ABS gewoon uitschakelen?

Mijn Nissan Primera uit 1998 heeft een ABS-probleempje. Af en toe brandt het lampje en heel soms grijpt de ABS onnodig in, waardoor je zo'n ratelend/trillend gevoel in je rempedaal krijgt en de rem eigenlijk zo'n beetje weigert. De garage gokt (nog niet bekeken) dat het een ABS-ring is en schat dat vervanging 263 euro gaat kosten. Maar nu zit ik te denken: op geen van mijn vorige auto's zat ooit ABS. Kan ik de ABS niet gewoon uitzetten door ergens een zekering of kabel los te halen? Of is dat gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Antwoorden (2)

Ik zou het niet doen, de auto is veel veiliger met abs. Wat is nou 263 euro, 3 x tanken en je bent het ook kwijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de regelgeving staat het volgende: 11. Antiblokkeersystemen moeten goed functioneren en moeten zijn voorzien van een deugdelijke waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt.
Uw ABS systeem functioneert niet goed en moet dus gerepareerd worden. ^lr