welke typen Citroens hadden of hebben (nog) de mogelijkheid om de auto op slechte wegen hoger te stellen?

Ik woon in de bergen en ons huis is alleen te bereiken over een heel slecht keienpad met veel grote kuilen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De Citroëns die je bedoeld hebben een hydraupneumatische vering.
Eerst toegepast op de ID- DS (1955) (eerst ook wel achteraan op enkele Tractions)
Daarna op de GS-GSA 1970-1982), uiteraard op de CX (1974-2002), nadien op de BX, Xantia, vervolgens ook de Xm en later op de C5 (2002-tot nu). Ook de C6 (2006-2011)
Bedoeling van deze vering was vooral het confort te verhogen en er voor te zorgen dat de auto constant zijn rijhoogte aanhield ongeacht de belasting. Men kon zelfs op 3 wielen rijden.
De hoogte-regeling was er vooral om slechte wegen of hindernissen te kunnen nemen (tegen lage snelheid weliswaar).
Dezer dagen vind je die vering enkel nog terug op de duurdere versies van de C5.
Verder werd dit systeem ook toegepast op de achtervering van ziekenwagens van vele merken. Ook de Rolls-Royce heeft een gelijkaardig systeem.
Soit, in de praktijk: nu nog op de markt te vinden : een C6, een C5 of ouder de Xantia en zelfs nog de BX.