hoe ver kan je maximaal verantwoord autorijden in 1 dag?

In de meivakantie wil ik naar Blanes rijden, vlak boven Barcelona. Vanaf Nijmegen is dit zo'n 1400 km à 12,5 uur. Aangezien mijn vriend geen rijbewijs heeft zal ik het hele stuk zelf moeten rijden.
Ik zat zelf te denken om dit in 1 keer te rijden met tussenstops om de 3 uur van ongeveer een half uur, maar is dit haalbaar?

Ik heb 5 jaar mijn rijbewijs en redelijk veel rij-ervaring. Ik rij sowieso elke dag wel. Heb op dagen 350 km moeten rijden en doe dit zonder moeite. Ik ben zelf 23 jaar, ik weet niet of dat er ook invloed op heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
69.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
elke 2 uur een kwartier.
Ritsuka
10 jaar geleden
en zou het niet doen, zover ineens. zoek een hotel iets over de helft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke 2 uur 1 kwartier rust. Halverwege een hotel of camping opzoeken om te overnachten. Het in ene x rijden van zo een afstand is gevaarlijk. Vermoeidheid is een veel voorkomende oorzaak van ongevallen. En het heeft niets te maken met hoe goed of hoeveel je normaal autorijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou het niet doen. Je wilt te weinig rusten en 1.400 km is echt een heel eind. De lol is er na z'n 1000 km echt wel van af en veiliger zal het er ook niet op worden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zou ook kijken of er op je route een camping of hotel zit. Gewoon als back-up. In je eentje zo'n eind rijden is zwaar hoor. Ik heb twee jaar terug een rit gereden van 7:00 tot 21:00 vanuit Italië terug naar NL (mijn pa had een ski ongelukje gehad en kon niet rijden) normaal wisselen we dat af. Het was een rit van 1100 km. Maar de files bij München en 's avonds bij Oberhausen. Dat hakt er wel in.

Het beste antwoord

Er zijn mensen die het doen, maar bedenk dat het wel 4 keer zover is als die 350 km. En reken er niet op dat je gemiddeld 100 km per uur haalt, en dat de irritatie dan samen met de vermoeidheid stijgt. Ik zou lekker op 2/3 van de afstand zo ongeveer een hotelletje zoeken. Dan heb je het grootste stuk gehad, en de volgende dag hoef je niet zover meer. Etappehotels en formulehotels zijn niet zo duur en je kunt je vakantie uitgerust beginnen
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je voldoende vaak de benen strekt tussendoor en goed uitgerust de weg op gaat, is deze afstand prima te doen.
Even een dut van een uurtje tussendoor in de auto doet wonderen.

Zit het tegen door bijvoorbeeld files, zorg dat je back-up plan hebt. (Tentje en luchtbed mee)
Luister naar je eigen lichaam. Bij twijfel, niet doen.

Maar voor mensen met een normale gezondheid, rijervaring en geen tegenvaller onderweg is deze afstand prima te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb je nog nét geen minnetje gegeven. Een top-chauffeur in top-conditie zal het ongetwijfeld veilig kunnen, maar voor een doorsnee chaufeur is dit te ver.
Het zal misschien best goed gaan (hij heeft z'n leeftijd méé), maar het is het noodlot tarten. De combinatie van vermoeidheid en verveling (en die krijg je onherroepelijk, op zo'n afstand) is levensgevaarlijk.
ben eens van arnhem naar rome gereden, 1557km
was ik 25j. ook in mn eentje gereden.
het kan wel, maar savonds kom je wel wat stram uit de auto, denk je: ik voel me 80! als je die dag erna niets bijzonders doet (marathon enzo) dan is het geen probleem.

een 50 jarige is het af te raden, maar als je 23 bent kan het prima. dutje tussendoor doet zeker wonderen, mocht je moe worden. En een back-up plan voor files etc, heel verstandig. Zorg voor voldoende eten en drinken voor onderweg. Scheelt je een hoop tijd en geld ten op zichte van de weg-restaurants met belachelijk hoge prijzen voor slappe friet. vooral in frankrijk. even lekker in de buitenlucht lopen met een bammetje, is beter voor de doorbloeding dan binnen op een stoeltje zitten.

go for it!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1150km

Met een gemiddelde snelheid van 100 km per uur is volgens de rijtijden wet 10 uur rijden met 2 pauzes van 3 kwartier verantwoord. Daarna een rust van 11 uur, hou je op een dag van 24 uur nog 1.5 uur over, maakt 1150km
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijtijden wet is toch niet van toepassing op vakantie ritjes.
Maar voor chauffeurs die dag in dag uit in de wagen zitten. Niet voor eenmalige ritjes waarbij je na de rit een week kan uitrusten.
Frimu2
10 jaar geleden
Wie zegt dat je op een vakantie uitrust..... ? Dit is de enige beproefde verantwoorde leidraad. De rest is op ervaring , echter zijn er mensen die makkelijk 16 uur achter elkaar kunnen rijden....en anderen nog geen 2 uur.....