In mijn mazda cx 5 gaat standaard een driehoekig lampje branden bij temp. onder 4 graden. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Het beste antwoord

Als het een driehoekje is met een uitroepteken erin, dan betreft het een “master warning light”, en dat attendeert zonder zelf precies aan te geven wát er om aandacht vraagt.

Staat misschien de automatische airconditioning (Climate Control) standaard altijd aan? Dan zou het een signaal kunnen zijn dat ingegeven wordt doordat de airco bij dergelijk lage temperaturen niet goed kan werken: “The air conditioner may not function when the outside temperature approaches 0 °C (32 °F). (Indicator light remains on even when system is off.)”

Zonder precieze modeljaar-aanduiding en het betreffende instructieboekje kunnen we er hier vandaan wellicht weinig naders over zeggen.
Je zou kunnen zoeken met de zoektermen “mazda cx 5 warning lights”.

Maar de handigste oplossing lijkt me de vraag bij een Mazda dealer te stellen!

Toegevoegd na 22 minuten:
Het moet in elk geval iets zijn dat met de buitentemperatuur te maken heeft.
Als het de automatische airco betreft (dat is maar een gok van mij), dán zou het uit moeten gaan als je dat systeem afzet.
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het betreft inderdaad een driehoek met een uitroepteken erin.
Bordensteker
10 jaar geleden
In dat geval: zie de rest van mijn tekst.

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk wel. Dat is denk ik een soort waarschuwing dat het glad kan zijn. Zoiets heeft de auto van mijn ouders ook, die doet 2x een piep als je de auto start en het is koud.
Maar je moet even de handleiding van je auto raadplegen of het inderdaad dit is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de handleiding kunnen we het niet echt vinden. Het vervelende is, dat het lampje de hele tijd blijft branden, als de temperatuur onder de 4 graden is. Hij gaat pas uit als de temperatuur stijgt of als je de auto uitzet,Het is gewoon irritant.
"een lampje"
Probleem is dat het ook een waarschuwing van je motormanagement kan zijn, of van een lambdasonde enz enz.
Hoe ziet het lampje er uit? Rood? Oranje? Wat is het tekentje erop?
Lastig een goed antwoord te geven.
Bij twijfel zou k De dealer bellen, die weet ie zéker een bevredigend antwoord te geven.