wijkt kilometerteller af als snelheidsmeter dit doet?

bij de meeste auto's wijkt de snelheidsmeter af naar beneden.meestal naar beneden.heeft dit ook invloed op de kilometerteller? b.v. je rijdt 90 km/uur maar rijdt daadwerkelijk misschien maar 83 km/uur. als je dan een uur lang constant 90km/uur rijdt heb je maar 83 km afgelegd. omdat de snelheidsmeter 90km/uur aangeeft zal de kilometerteller m.i. 90 km verder staan. dit kan op lange termijn voor vele kilometers extra op de teller zorgen die nooit gereden zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Het beste antwoord

ja de km teller wijkt ook af ,dit kun je controleren met een navigatieapparaat ,als je daar de ritregistratiemodus van gebruikt zie je dat je in werkelijkheid (gps meet tijd en afstand )een andere afstand aflegt dan de km teller van je auto aangeeft (bij mijn auto ongeveer 4%.) dit komt ook omdat de km teller van de auto gebruikt maakt van een teller die het aantal omwentelingen van de wielen telt dit vermenigvuldigd met de rolomtrek van de standaardband waarna er een afstanfd uitrolt ,deze is echter niet altijd juist omdat een nieuwe band een fractie grotere omtrek heeft dan een auto metnog maar 2 mm profiel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. De kilometerteller werkt onafhankelijk van de snelheidsmeter. De bewuste afwijking op de snelheidsmeter heeft dus geen invloed op de kilometerteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Autofabrikanten zijn wettelijk verplicht te zorgen dat hun snelheidsmeter nooit een lagere snelheid aangeeft dan de werkelijke snelheid.
Naast veiligheidsaspecten voorkomt het ook discussies langs de weg a-la "Ja maar, agent mijn snelheidsmeter gaf aan dat ik nog goed reed..."

Om aan deze regel te voldoen nemen de fabrikanten altijd een marge. Al was het maar omdat de banden in afmetingen variëren (Net nieuwe, hard opgepompte banden zijn immers groter dan oude half slappe)

Voor de afstandmeter geldt deze wettelijke beperking niet. De meeste fabrikanten zijn vrij daar preciezer te zijn. Omdat preciezer over het algemeen beter is zullen de meeste tellers hun afgelegde afstand zo nauwkeurig mogelijk weergeven.

Al zal er altijd een foutmarge blijven. Al was het maar vanwege de eerder genoemde variaties van de banden. Het verschil is dat deze foutmarge nu zowel naar boven, als naar beneden af kan wijken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
klopt helemaal. er staan meer kilometers op de teller en dat doet de fabrikant bewust zo heb je minder kans op 'n snelheids bekeuring, je auto lijkt zuiniger dan hij in werkelijkheid is hij schrijft meer af en je staat vaker bij de garage voor 'n onderhouds beurt. allemaal gunstig voor de dealer.